KPN NetwerkNL maakt gebruik van cookies. Bij geen akkoord plaatsen wij alleen noodzakelijke cookies. Bekijk ons cookie-beleid.

Wat is een glasvezelnetwerk?

Een glasvezelnetwerk is een snel transportmiddel voor communicatie. Ook in de toekomst is dit netwerk gegarandeerd razendsnel.

Het glasvezelnetwerk bestaat uit kabels die van dik naar dun gaan. Rond een stad of dorp liggen de dikke grondkabels. Vanuit de wijkcentrale wordt de glasvezel in de wijk verder verdeeld via een wijkgrondkabel, die onder het straatwerk wederom overgaat in een dunnere variant. Vanaf de straat trekken we de glasvezelkabel door naar uw huis. Hier is de glasvezel slechts nog een twijgje. Dit wordt ook wel ‘Fiber to the Home’ genoemd. Met uw eigen glasvezelaansluiting heeft u een rechtstreekse, betrouwbare verbinding met het internet, nu en in de toekomst. Deze verbinding deelt u dus niet met uw buren.

Ons netwerk

  • Kan ik straks direct gebruikmaken van het nieuwe netwerk?

    Als onze werkzaamheden erop zitten, ligt er een nieuw netwerk in uw straat. Hiermee is een snellere en stabielere internetverbinding mogelijk. Ons netwerk is een open netwerk. Dat betekent dat verschillende providers hun diensten op dit netwerk aanbieden. U kiest zelf welke provider en welk pakket het beste bij u past.

    Lees meer >
  • Wat kan ik met glasvezel?

    Veel, en in de toekomst nog veel meer. Met glasvezel kunt u razendsnel en stabiel internetten, tv-kijken en bellen. Nooit meer last van haperingen tijdens het gamen en supersnel bestanden down- én uploaden. Op meerdere apparaten tegelijk en overal in huis.

    Lees meer >
  • Ben ik duurder uit met glasvezel?

    Dat hangt af van het glasvezelabonnement en de opties die u heeft gekozen. Er zijn veel verschillende pakketten van tientallen providers beschikbaar.

    Lees meer >
  • Hoe kan ik een tweede glasvezelaansluiting in mijn woning krijgen?

    Door een haalbaarheidsonderzoek aan te vragen, kunt u een verzoek doen voor een tweede glasvezelaansluiting in uw woning. Tijdens dit onderzoek wordt onderzocht of we een tweede aansluiting in uw woning kunnen realiseren. Voor een tweede aansluiting is in de meeste gevallen een eigen bijdrage nodig. U ontvangt hiervoor een offerte. Hier leest u welke mogelijkheden u heeft om een haalbaarheidsonderzoek op te starten.

    Lees meer >
  • Waarom heeft mijn buurman wel glasvezel en ik niet?

    Dit kan meerdere oorzaken hebben. Zijn we op dit moment bij u in de wijk? Wellicht was onze glasvezelmonteur bij u aan de deur op een moment dat u niet thuis was.

    Lees meer >
  • Storing op het netwerk

    Is uw apparatuur niet de oorzaak? Dan ligt het mogelijk aan het glasvezelnetwerk. Wanneer er sprake is van een storing op het glasvezelnetwerk is het aan de provider dit melden bij de landelijke storingsdienst en KPN NetwerkNL. Alleen dan kunnen wij de storing zo snel mogelijk proberen te verhelpen. Neem dus altijd eerst contact op met uw provider.

    Lees meer >
  • Hoe snel is een glasvezelnetwerk?

    De capaciteit van het glasvezelnetwerk is enorm. Eén glasvezel kan gemiddeld tot acht terabyte per seconde aan data versturen. Dat zijn zo’n vijf miljoen foto’s. En er kunnen wel vier miljard telefoongesprekken gelijktijdig gevoerd worden.

    Lees meer >