Zo sluiten we de grote steden en hoogbouw efficiënt aan op glasvezel
Direct naar hoofdinhoud
Nieuws

Zo sluiten we de grote steden en hoogbouw efficiënt aan op glasvezel

Om zelfs in complexe omgevingen zoals binnensteden met veel hoogbouw betrouwbaar en efficiënt glasvezel aan te leggen, past KPN de besturing van het uitrolproces aan. Daarmee wordt onze planning betrouwbaarder en zijn we beter in staat om op het juiste moment te communiceren met bewoners.

Het vaste netwerk van KPN bewijst al meer dan een eeuw zijn kracht. Om van Nederland het best verbonden land ter wereld te maken en de explosief groeiende hoeveelheid data van klanten te verwerken vervangt KPN zijn kopernetwerk door glasvezel.

De aanleg van glasvezel is inmiddels in volle vaart aan de gang en KPN zet alles op alles om ook het laatste stukje glasvezel van de wijkkast tot in huis door te trekken. Dat gaat in recordtempo: inmiddels sloten we samen met onze partner Glaspoort al meer dan 4 miljoen woningen aan. Daar komen voor eind 2026 nog eens 2 miljoen woningen bij zodat 80% van alle huishoudens in Nederland is aangesloten op ons glasvezelnetwerk. Ook daarna gaat de uitrol van glasvezel door.

De komende tijd veel werkzaamheden in grote steden

We sluiten heel Nederland aan en zijn dan ook overal aan de slag: van dorpskernen en bedrijventerreinen tot de historische centra van grote steden. We onderzoeken ieder gebied zorgvuldig om de beste aanpak te vinden om glasvezel aan te leggen en gaan proactief in gesprek met gemeenten.

De komende tijd zetten we fors in op grotere steden als Utrecht, Den Haag, Rotterdam en Amsterdam. Dat brengt met zich mee dat we steeds meer hoogbouw aansluiten op ons glasvezelnetwerk. We spreken Felix Gras, die meewerkt aan een nieuwe besturing die beter past bij projecten met veel complexiteit en hoogbouw.

Waarom is stedelijk gebied eigenlijk complexer om aan te sluiten op glasvezel?

“Steden kennen ten opzichte van bijvoorbeeld dorpen een bepaalde complexiteit door bijvoorbeeld hoogbouw en historische kernen. Dat vereist meer voorbereiding en afstemming met partijen als VvE’s en woningcorporaties in het gebied. Wat bovendien bij hoogbouw nog meespeelt is dat meerdere bewoners van een pand thuis moeten zijn als we ze aansluiten, omdat bijvoorbeeld de kabel voor de bovenburen door de meterkast loopt.”

“Een ander aspect is dat er simpelweg veel meer aansluitingen te maken zijn in een stedelijk gebied. Dat betekent dat we in een stad soms – met alle wijken erbij – jaren bezig zijn voordat iedereen is aangesloten op glasvezel. Dat is niet erg, maar vereist wel goede communicatie met de bewoners over wat zij op welk moment van ons mogen verwachten.”

“Tegelijkertijd: KPN wil Nederland ook in de toekomst digitaal voorop laten lopen en is dus al geruime tijd bezig met het vervangen van het bestaande kopernetwerk door glasvezel. Dat betekent dat het aansluiten van steden op ons glasvezelnetwerk niet nieuw voor ons is: we hebben in steden als Arnhem, Nijmegen en Tilburg daar al veel ervaring mee. De verbeteringen die we nu doormaken zijn om onze voorspelbaarheid nóg verder te vergroten.”

Hoe kun je je voorbereiden op die complexiteit?

“Om die vraag te beantwoorden moet ik eerst iets meer vertellen over de verschillende stappen die we doorlopen als we glasvezel aanleggen. We graven in de straat en leggen eerst de zogenaamde basis infrastructuur, die we aansluiten op ons bestaande glasvezelnetwerk. Pas als dat klaar is sluiten we de woningen en appartementen aan. Dat is echt ander werk dat door andere werknemers wordt gedaan en vereist bovendien een afspraak bij de bewoners thuis.”

“Op dit moment informeren we bewoners van een stad vaak op het moment dat we beginnen met de basis infrastructuur. Maar welke bewoners in welke wijken op welk moment aan de beurt zijn, en wanneer hun eigen woning wordt aangesloten, weten we op dat moment vaak nog niet precies. Daar ligt ruimte voor verbetering.”

“Om dat voor elkaar te krijgen zorgen we dat we bewoners vaker op het juiste moment kunnen informeren in plaats van alle bewoners van een project tegelijkertijd. We stemmen de communicatie af op de verschillende fases van de glasvezeluitrol én het type woning. In feite knippen we ons uitrolproces op in behapbare stukjes en nemen we de bewoners mee in de glasvezelreis die voor ze van toepassing is.”

Welke voordelen levert dat op?

“Deze aanpak zorgt ervoor dat we veel gerichter kunnen communiceren met bewoners. Daardoor wordt onze planning voorspelbaarder en betrouwbaarder. We zijn immers in staat beter dan nu de bewoners op het juiste moment aan te spreken. En dat scheelt: zo weten bewoners veel beter wat ze op welk moment kunnen verwachten en hoe de route naar een eigen glasvezelaansluiting in hun woning eruit ziet. En wij kunnen efficiënter de toch al schaarse arbeidscapaciteit gericht inzetten. Geen overbodige luxe gezien de werkzaamheden die zowel bij de bewoner in de straat als in huis plaatsvinden.”

“De eerste resultaten zijn positief: in enkele wijken in Amsterdam pasten we deze nieuwe methode toe en daar bleek dat het aantal vragen dat we ontvingen van bewoners over de aanleg van de basis infrastructuur met maar liefst 80% daalde”.

“Met deze besturing halen we de communicatie-knelpunten uit ons uitrolproces. Dat zorgt voor betere communicatie op het juiste moment. We zien daardoor dat we veel beter voorbereid zijn op de complexiteit van de grote steden. En dat is mooi, want dat is precies waar de focus van onze glasvezeluitrol de komende tijd ligt!”

Hoogbouw binnendoor

Gerelateerde artikelen