Stap voor stap vervangt glasvezel het kopernetwerk
Direct naar hoofdinhoud
Nieuws

Stap voor stap vervangt glasvezel het kopernetwerk

Op steeds meer adressen waar glasvezel beschikbaar is, gaat het kopernetwerk uit. Glasvezel biedt namelijk nog meer stabiliteit, betrouwbaarheid en de keuze voor hogere snelheden.

Het vaste netwerk van KPN bewijst al meer dan een eeuw zijn kracht. Om van Nederland het best verbonden land ter wereld te maken en de explosief groeiende hoeveelheid data van klanten te verwerken vervangt KPN zijn kopernetwerk door glasvezel.

Glasvezel beschikbaar op steeds meer adressen

De aanleg van glasvezel is in volle vaart aan de gang en KPN zet alles op alles om ook het laatste stukje glasvezel van de wijkkast tot in huis door te trekken. Dat gaat in recordtempo: inmiddels sloot KPN samen met partner Glaspoort al meer dan 4,5 miljoen woningen aan. Voor eind 2026 is dat aantal meer dan 6 miljoen, daarmee heeft KPN 80% van alle huishoudens in Nederland aangesloten op zijn glasvezelnetwerk. Ook daarna gaat de uitrol van glasvezel door.

Gezien KPN iedere dag meer woningen aansluit op glasvezel, zijn er steeds meer plekken waar de koperlijn overbodig wordt. Zo hoeven er geen twee aparte netwerken in de lucht worden gehouden. Glasvezel is bovendien de meest toekomstbestendige en duurzame keuze. Daarom wordt de koperlijn uitgezet drie jaar nadat de nieuwe glasvezelverbinding beschikbaar is.

Al bij meer dan 2,8 miljoen adressen is het kopernetwerk uitgezet

Alle internetaanbieders die gebruikmaken van het vaste netwerk van KPN worden 3 jaar van tevoren ingelicht over de adressen waar het kopernetwerk wordt uitgezet. Zo hebben zij ruim de gelegenheid hun klanten zorgvuldig te begeleiden bij de overgang naar glasvezel.

In de gebieden waar KPN twee netwerken heeft, is bijna iedereen al van het koper af. Sinds de eerste aankondiging in februari 2020 kon al op meer dan 2,8 miljoen adressen het kopernetwerk worden uitgezet. Dat aantal stijgt in januari 2024 naar meer dan 3 miljoen – dat is ruim 1 op de 3 Nederlandse huishoudens – en zal blijven stijgen zolang KPN steeds meer huishoudens aansluit op glasvezel.

Zorgvuldig, zonder verrassingen en met maatwerk waar nodig

Het uitschakelen van de actieve koperaansluiting gebeurt pas na succesvolle migratie van de dienstverlening naar de glasvezelverbinding. Zo komt niemand zonder diensten zoals internet, televisie of telefonie te zitten. Bij meer dan 99% van de adressen waar al glasvezel is aangelegd gaat dat heel makkelijk en stappen klanten massaal over op glasvezel.

Bij minder dan 0,5% is er maatwerk nodig om klanten over te zetten naar glasvezel. Bijvoorbeeld omdat de verbinding in de woning nog moet worden afgemonteerd. Voor deze kleine groep heeft KPN samen met de providers een zorgvuldig proces opgesteld waarin wordt meegekeken naar de specifieke klantsituatie. Als dat meer tijd vergt, kan de klant gedurende die periode gewoon gebruik blijven maken van het kopernetwerk. Maatwerk dus, want ook voor de laatste groep klanten die de overstap nog moet maken geldt dat we dat doen op het principe van ‘Glas aan, Koper uit’.

Glasvezel: Future proof internet

Het vervangen van het kopernetwerk door glasvezel is een enorme operatie. Met het uitzetten van het kopernetwerk bij de eerste grote groepen adressen maakt KPN daarin een grote stap. Dat scheelt niet alleen veel energie, maar levert ook veel ruimte op.

Zo krijgt de transitie naar het moderne, duurzame en toekomstbestendige glasvezelnetwerk stap voor stap vorm. En zorgen we ervoor dat Nederland ook in de toekomst klaar is voor de razendsnelle digitalisering die het doormaakt en de komende decennia gebruik kan maken van veilig, betrouwbaar en snel internet.