Hoe we onze planning maken en waarom deze soms verandert
Direct naar hoofdinhoud
Glasvezel stories

Hoe we onze planning maken en waarom deze soms verandert

Voordat we bij jou de straat of stoep openmaken om glasvezel te leggen, zijn wij al een tijd bezig met de voorbereiding. Een belangrijk onderdeel van die voorbereiding is de planning. Benieuwd hoe deze tot stand komt? En waarom deze soms verandert? We leggen het je uit.

Zo maken we de planning

De planning lijkt iets heel praktisch: wanneer moeten de graafploegen en monteurs waar aan de slag? Maar er gaat heel wat werk vooraf aan die praktische planning.

We ontwerpen het ideale netwerk

We beginnen met een ontwerp. Op een kaart werken we het meest logische netwerk uit. We houden bijvoorbeeld rekening met de huidige telefooncentrales. Van daaruit kunnen wij ons netwerk leggen. We tekenen waar de glasvezelkabels en de straatkasten komen. Zo weten we precies waar we moeten graven. 

Hoe we onze planning maken

We onderzoeken wat wel en niet mogelijk is

Zodra we weten waar we willen gaan graven, onderzoeken we of dat daar mogelijk is. Hiervoor gaan we het gebied in. Maar we doen ook veel onderzoek vanachter ons bureau. Er is vaak al eerder gegraven voor de aanleg van het huidige netwerk, het energienetwerk of waterleidingen. Dan is er ook al meer bekend over de bodem. Denk aan verharding of verontreiniging. Met de resultaten van het onderzoek passen we het ontwerp aan als dat nodig is. 

We gaan in gesprek

Tijdens ons onderzoek gaan we ook in gesprek met de gemeente. Zij weten vaak veel meer over een gebied dan is vastgelegd in de documenten met informatie over de bodem. Ook moeten we bij de gemeente zijn om vergunningen aan te vragen. Daarnaast stemmen we onze plannen af met andere betrokken partijen, zoals woningcorporaties, Verenigingen van Eigenaren (VvE’s) en netbeheerders.

De 9 meest voorkomende redenen voor vertraging

De ontwerpen, de onderzoeken en de gesprekken zijn afgerond. De graafploegen zijn ingepland. En we hebben de bewoners geïnformeerd over de graafwerkzaamheden. We kunnen aan de slag. Toch komt het soms voor dat we later starten dan gepland of dat we onze werkzaamheden halverwege stil moeten leggen. De redenen voor dit soort vertragingen lopen uiteen. Dit zijn de 9 meest voorkomende.

1. Hinder door auto’s, steigers of containers

Boven de grond lopen we soms tegen problemen aan. Bijvoorbeeld door geparkeerde auto’s of steigers en containers. We mogen niet onder steigers doorgraven en we moeten wachten tot de auto’s en containers weg zijn. 

2. Het weer

Bij vorst of veel regen mogen we niet verder graven van de gemeente. Er is bijvoorbeeld gevaar voor verzakkingen. Het is dan wachten op beter weer en op een seintje van de gemeente.

3. Zware verontreiniging

Verontreiniging ontdekken we vaak vooraf tijdens ons onderzoek. Toch komen we het soms ook pas tegen als we al aan het graven zijn. We zijn dan verplicht om dit te melden bij de gemeente en om een gespecialiseerd bedrijf in te schakelen. Zij doen verder onderzoek en kijken of ze de verontreiniging kunnen verwijderen. Als dat lukt, mogen wij daarna weer verder. Als dat niet lukt, moeten we onze route aanpassen.

4. Niet gesprongen explosieven

Niet gesprongen explosieven (NGE) vinden we het meest rondom bruggen, oude vliegvelden en belangrijke gebouwen. Deze plekken werden tijdens de Tweede Wereldoorlog gebombardeerd. Als we een NGE tegenkomen, stoppen we met graven en schakelen we de Explosieven Opruimingsdienst Defensie in. Zij verwijderen het explosief en onderzoeken of er nog meer liggen.

5. Archeologische vondsten

Rondom oude kerken, stadsmuren en begraafplaatsen komen we weleens archeologische vondsten tegen. We moeten onze werkzaamheden dan stoppen en de gemeente bellen. Zij sturen iemand van de archeologische afdeling om verder onderzoek te doen.

6. Verharding onder de bestrating

Soms halen we de tegels weg en stuiten we op een dikke laag beton. Die moeten we eerst uithakken en dat zorgt voor vertraging. We doen ons best om deze verhardingen al van tevoren te ontdekken en onze planning hierop aan te passen. Maar dat lukt niet altijd.

7. Wegafsluitingen door calamiteiten of schade

Een spoedbezoek op een ambassade, overlast door een geknapte waterleiding of een zoektocht naar overvallers. Autoriteiten sluiten soms een weg of gebied af. Ook wij mogen er dan niet in. Ons werk ligt dan stil totdat de weg of het gebied weer open is. 

8. Oude schades

Tijdens het graven ontdekken we soms kapotte kabels en leidingen voor water, elektra of gas. Dit geven we door aan de waterleiding- en energiebedrijven. Wij moeten dan wachten tot de schade is verholpen. Zelf doen we er alles aan om graafschade te voorkomen.

9. Geen graafploeg

We plannen de graafploegen in. Maar soms zijn ze verhinderd of ziek. Het lukt niet altijd om vervanging te regelen. 

Vertraging, en dan?

We snappen dat het vervelend is als we in jouw buurt vertraging oplopen. We balen zelf ook als we niet verder kunnen. Samen met de betrokken partijen kijken we naar de beste, snelste en veiligste oplossing. Soms kunnen we niets anders dan wachten, bijvoorbeeld bij vorst. Maar soms kunnen we ook voor een andere route kiezen, bijvoorbeeld bij verontreiniging. We houden je in ieder geval op de hoogte. Zo weet jij waar je aan toe bent en wanneer je ons glasvezelnetwerk kunt gebruiken.

Verder lezen