Zo voorkomen we graafschades tijdens de aanleg van ons netwerk
Direct naar hoofdinhoud

Zo voorkomen we graafschades tijdens de aanleg van ons netwerk

Zo voorkomen we graafschades tijdens de aanleg van ons netwerk

Werkzaamheden in de straat voor de aanleg van glasvezel van KPN Netwerk

Voor de aanleg van ons netwerk graven we duizenden kilometers per jaar. De grond waarin we werken ligt vol met kabels, leidingen en buizen. Vol met potentiële kabelbreuken, gaslekken en rioolschades. Dit is wat we doen om het risico op schades tot een minimum te beperken. 

Even geen elektriciteit, omdat er een kabel is doorgegraven. Je straat die blank komt te staan, omdat er een waterleiding is geraakt. Je woning die ontruimd moet worden, omdat een gasleiding beschadigd is. Graafschades zijn er in allerlei soorten en maten, maar ze zijn eigenlijk altijd onaangenaam.

 'En hoe meer je graaft, hoe groter het risico is dat je schade maakt,' zegt Jan-Jaap van Soest, Programmamanager Kwaliteit en Veiligheid bij KPN Netwerk die samen met zijn collega’s verantwoordelijk is voor het zorgvuldig graven door alle aanlegpartijen.  Alleen al in 2021 groeven we 3.138 kilometer voor de aanleg ons glasvezelnetwerk. Dat kan alleen goed gaan met de juiste voorzorgsmaatregelen.

 

Het belangrijkste is de veiligheid van de mensen die we aansluiten en de mensen die werken aan ons netwerk.''
Jan-Jaap van Soest, Programmamanager Kwaliteit en Veiligheid bij KPN Netwerk

Samenwerking met netbeheerders 

Belangrijk is de nauwe samenwerking met de netbeheerders. Samen zitten zij in het Kabels & Leidingen Overleg (KLO). Voordat de aanleg van het glasvezelnetwerk in een nieuwe buurt start, is er altijd eerst overleg met de verantwoordelijke netbeheerders. Alle mogelijke risico’s worden dan besproken.

Begin 2020 ondertekenden KPN Netwerk en netbeheerders Stedin, Enexis en Liander een overeenkomst om samen graafschades te voorkomen. De betrokken partijen legden in dat document de verantwoordelijkheden, de manier waarop ze informatie delen en alle werkwijzen vast.  

Voor de start van de aanleg doet de aannemer ook altijd een KLIC-melding bij het Kadaster. Na een melding bij KLIC (Kabels en Leidingen Informatie Centrum) ontvangt de aannemer een overzicht van alle kabels en leidingen op de plek waar gegraven wordt. Als tijdens het graven blijkt dat de informatie niet klopt, wordt daar ook een melding van gemaakt. Moet de straat dan later nog eens open? Dan ontvangt de graver de aangepaste en juiste ligging.

Werkzaamheden in de straat voor de aanleg van glasvezel van KPN Netwerk
Toen we jaren geleden begonnen, veroorzaakten we 1 schade per 300 meter. Nu is dat 1 schade per 4500 meter. En we blijven verbeteren.''
Jan-Jaap van Soest, Programmamanager Kwaliteit en Veiligheid bij KPN Netwerk

Extra hulp voor de graafploeg

In Nederland is een opleiding voor mensen die graven niet verplicht. Toch heeft KPN Netwerk voor elke stap in het graafproces een opleiding. 'We leiden onze hoofdaannemers op en zij worden weer de opleiders van de mensen die het werk uitvoeren. Zo werkt iedereen zoals wij dat hebben afgesproken,' legt Van Soest uit. 'En er is regelmatig iemand van ons bij de werkzaamheden aanwezig, om te controleren of er veilig gewerkt wordt.'

Bij elk project zijn er bovendien instructieboekjes aanwezig voor de vakmannen die graven of boren. Ze lezen daarin stap voor stap terug hoe ze moeten werken, hoe ze schades voorkomen en wat ze moeten doen als er onverhoopt wel een leiding wordt geraakt. Omdat er werknemers uit verschillende landen werken aan het glasvezelnetwerk, zijn er instructieboekjes in uiteenlopende talen. Van Nederlands tot Servisch.

Werkzaamheden in de straat voor de aanleg van glasvezel van KPN Netwerk

Veel minder graafschades

Betekent dat dan dat het nooit meer misgaat? Nee, helaas niet. Waar mensen werken, gaat er weleens iets mis. Dat geldt bij graven net zo goed. Alle inspanningen zorgden al wel voor een flinke verlaging van het aantal graafschades tijdens de aanleg van het glasvezelnetwerk. Van Soest: 'Toen we jaren geleden begonnen, veroorzaakten we 1 schade per 300 meter. Nu is dat 1 schade per 4500 meter. En we blijven verbeteren.'
 
De reden om steeds beter te worden mag duidelijk zijn. 'Een schade heeft natuurlijk een enorme impact. Wij kunnen wel trots zijn op ons lage aantal schades. Maar als we voor jouw deur een waterleiding raken of een gaslek veroorzaken, heb je daar echt geen boodschap aan,' stelt Van Soest. 
 

Snel reageren en de situatie oplossen

Wat gebeurt er als er toch een schade wordt gemaakt? 'Het enige wat we dan kunnen doen is snel reageren en de situatie oplossen. Bij elk project hebben we daarom contactpersonen bij de betrokken netbeheerders. Als er wat gebeurt laten die direct al het werk uit hun handen vallen om de situatie ter plaatse op te lossen. De overlast blijft dan hopelijk zo beperkt mogelijk.'

Als enige landelijke netbeheerder heeft KPN Netwerk een overzicht waarin we alle schades zeer gedetailleerd vastleggen. De oorzaak, soort leiding of kabel en type werkzaamheden waarbij de schade is veroorzaakt: alles wordt genoteerd. Zo houden we zicht op alle ontwikkelingen en weten we waar nog ruimte voor verbetering is. De kans op schade wordt zo alleen nog maar kleiner. Ook bij jou voor de deur.

Bekijk andere verhalen