KPN NetwerkNL maakt gebruik van cookies. Bij geen akkoord plaatsen wij alleen noodzakelijke cookies. Bekijk ons cookie-beleid.

KPN NetwerkNL glasvezelvoorbereiders in de wijk

Mijn status

Alles over mijn status

Wat is jouw status?

Zijn er ontwikkelingen op het gebied van glasvezel op jouw adres? Dan ben je vast benieuwd wat de status is. Er zijn verschillende ontwikkelingen mogelijk. Deze pagina bespreekt de meest voorkomende situaties. Zo weet jij wat de status is van glasvezel op jouw adres. Wat is jouw status? Spring meteen naar jouw statusupdate!

  • Mijn wijk krijgt glasvezel: wat is de status?
  • Ik wil een glasvezelaansluiting in mijn nieuwbouwwoning, wat is de status?
  • Ik heb een glasvezelabonnement afgesloten, wat is de status?
  • Ik heb een storing, wat is de status?
  • Ik laat een haalbaarheidsonderzoek naar glasvezel op mijn adres uitvoeren, wat is de status?
  •  

    Mijn wijk krijgt glasvezel, wat is de status?

    Goed nieuws! Je hebt te horen gekregen dat KPN NetwerkNL jouw wijk gaat aansluiten op glasvezel. Nu ben je vast benieuwd wat er gaat gebeuren. Op onze pagina over glasvezel aansluiten lees én zie je hoe dit proces in zijn werk gaat. Tot je woning glasvezel heeft, zijn er een aantal contactmomenten tussen jou en KPN NetwerkNL. Die zijn als volgt.

    1. Je ontvangt een informatiefolder
    Zodra bekend is dat jouw wijk glasvezel krijgt, ontvangt iedereen een informatiefolder. Hierin leggen we meer uit over glasezel, het voordeel ervan én hoe we jouw straat op glasvezel aansluiten.

    Status: op het moment dat je de informatiefolder ontvangt, zijn de voorbereidingen nog in volle gang. Je kunt nu nog niets doen.

    2. Je ontvangt een toestemmingsbrief
    Je ontvangt vanzelf van ons een toestemmingsbrief. Hierin staat een unieke code om toestemming te geven voor een gratis, vrijblijvende glasvezelaansluiting op jouw adres. Dit doe je op onze toestemming geven-pagina. Zonder jouw toestemming mogen we jouw adres dus niet aansluiten op glasvezel. Lees hier alles over toestemming geven en waarom het belangrijk is om dit snel te doen. Zodra je toestemming geeft, gaan wij voor je aan het werk.

    3. De glasvezelvoorbereider komt langs
    Tijdens de voorbereidende werkzaamheden gaat een glasvezelvoorbereider in jouw straat de deuren langs. Jullie gaan samen bepalen waar in huis jouw glasvezelaansluiting komt. Meestal is dat in de meterkast of op de plek waar andere kabels je huis binnenkomen. Een bezoekje duurt vaak maar een paar minuten, maar het is zeker een belangrijk bezoek: pas als de glasvezelvoorbereider is langsgekomen, kan jouw woning ook daadwerkelijk op glasvezel worden aangesloten.

    Was je niet thuis toen de glasvezelvoorbereider langs de deuren ging? Dat is niet erg. Hij laat dan een kaartje achter waarop je een afspraak kunt maken voor een nieuw bezoek.

    Status: als de glasvezelvoorbereider is langs geweest, is je woning klaar om te worden aangesloten op glasvezel. Eerst sluiten we de straat aan op glasvezel.

    4. We sluiten je straat aan op glasvezel
    Voordat we je woning kunnen aansluiten op glasvezel, sluiten we je straat aan. Mogelijk moet hiervoor tijdelijk de stoep opengemaakt worden. Wees gerust: meestal zijn we voor het einde van de dag hiermee klaar. Ook laten we de boel altijd netjes achter. Van de uitvoerder ontvang je op tijd een brief over wanneer de straat wordt aangesloten.

    Status: als je straat is aangesloten op glasvezel, is het bijna zo ver dat jouw woning wordt aangesloten. Je hoort van ons wanneer we langs willen komen om dit te doen.

    5. We maken een afspraak om je woning op glasvezel aan te sluiten
    Als jouw straat is aangesloten op glasvezel, is daarna jouw woning aan de beurt. We nemen hiervoor contact met je op en stellen een datum voor waarop de monteur langskomt om jouw woning aan te sluiten. Komt deze datum niet uit? Dan staat op de brief informatie over hoe je de afspraak kunt wijzigen.

    Status: als de afspraak is ingepland, hoef je alleen maar te wachten tot het zo ver is.

    6. Je woning wordt aangesloten
    Op afspraak komt de monteur bij jou langs om het glasvezelaansluitpunt in jouw woning te installeren. Meestal is dit zo gebeurd en is de aansluiting daarna klaar voor gebruik. Dit betekent dat je nu gebruik kunt maken van een glasvezelabonnement, als je die hebt afgesloten.

    Status: je glasvezelaansluiting is klaar voor gebruik, het werk van KPN NetwerkNL zit er op jouw adres op!

     

    Ik wil een glasvezelaansluiting in mijn nieuwbouwwoning

    Ga je verhuizen naar een nieuwbouwwoning? Dan kan de projectontwikkelaar van de nieuwbouwwijk glasvezel aanvragen bij KPN NetwerkNL via mijnaansluiting.nl. Dubbelcheck eerst met de projectontwikkelaar of hij dit heeft aangevraagd. Het is belangrijk dat dit uiterlijk 17 weken voor de sleuteloverdracht wordt gedaan.

    Heeft de projectontwikkelaar dit niet aangevraagd? Of bouw je de nieuwe woning op eigen initiatief en wil je wél glasvezel? Vraag dan zelf 17 weken voor de sleuteloverdracht glasvezel aan via mijnaansluiting.nl.

    - Na de aanvraag ontvang je binnen 10 werkdagen bericht over de status. Bij goed bericht ontvang je dan meteen meer informatie over de vervolgstappen
    - Voor de aanleg van glasvezel hebben we minimaal 17 weken de tijd nodig. Meestal wordt de glasvezelkabel, samen met andere nutsvoorzieningen, door de aannemer aangelegd.
    - Een gespecialiseerde glasvezelmonteur sluit je woning aan. Dit is ongeveer 2 weken voor de sleuteloverdracht, mits je op tijd glasvezel aanvroeg.

     

    Ik heb een glasvezelabonnement afgesloten, wat is de status?

    Na het afsluiten van een glasvezelabonnement kan het even duren voordat deze ingaat. Wat is de status? Dat verschilt per provider. In principe werkt het als volgt:

    1. Je hebt een glasvezelabonnement afgesloten bij een provider of via onze Vergelijker.
    2. Je provider stuurt per post of e-mail een bevestiging van het contract. Je hebt nu 14 dagen bedenktijd.
    3. Soms moeten er, voordat je het abonnement kunt gebruiken, werkzaamheden plaatsvinden. Is dit de status? Dan geeft je provider ons een seintje. Onze aannemer neemt dan met jou contact op om een afspraak in te plannen. Meestal gebeurt dat binnen 7 werkdagen nadat je provider ons heeft ingeschakeld.

     

    Ik heb een storing, wat is de status?

    Doet het internet het thuis niet? Het is mogelijk dat dit door een storing komt. Dit moet je doen:

    - Meld de storing bij je provider. Deze onderzoekt vervolgens wat de oorzaak van de storing is.
    - Komt de storing volgens de provider door het netwerk? Dan komt een KPN NetwerkNL-monteur langs om de storing te verhelpen.
    - Zodra wij van de provider te horen hebben gekregen dat er een storing op jouw adres is, streven we ernaar om binnen 6 uur contact met je op te nemen. Heb je dan nog niets gehoord? Neem dan contact op met onze klantenservice.

     

    Ik laat een haalbaarheidsonderzoek naar glasvezel uitvoeren, wat is de status?

    Wil je te weten komen of het haalbaar is om glasvezel op jouw adres te krijgen? Dan kun je een haalbaarheidsonderzoek laten uitvoeren. Laat je zo’n onderzoek uitvoeren en ben je benieuwd wat de status is? Zo gaat het in zijn werk.

    - Na het aanvragen van een haalbaarheidsonderzoek gaan wij voor je aan de slag. Voor het uitvoeren van een haalbaarheidsonderzoek hoeven we niet bij je langs te komen.
    - Binnen 15 werkdagen na het starten van het haalbaarheidsonderzoek ontvang je reactie op de aanvraag. Dit gebeurt via e-mail. Is de uitkomst positief? Het is mogelijk dat er kosten zijn verbonden aan het aansluiten van je woning op glasvezel. In de meegeleverde offerte staat dan de eigen bijdrage.
    - Ga je akkoord met de offerte? Stuur deze dan binnen 30 dagen na ontvangst ondertekend retour.
    - Zodra wij deze brief hebben ontvangen, sturen we je een bevestiging. Wij geven onze uitvoerende partij nu de opdracht om glasvezel aan te leggen. Binnen 5 werkdagen wordt hiervoor contact met je opgenomen.
    - Nadat je woning is aangesloten, ontvang je de factuur als er kosten waren verbonden aan de aansluiting. Dit bedrag komt overeen met het bedrag in de offerte.

     

    Hebt u vragen?

    Neem gerust contact met ons op.