KPN NetwerkNL maakt gebruik van cookies. Bij geen akkoord plaatsen wij alleen noodzakelijke cookies. Bekijk ons cookie-beleid.

de aansluiting van het glasvezelaansluitpunt

Veelgestelde vragen over koper uit

Mijn kopernetwerk gaat uit, wat nu?

In 6 verschillende centrale-gebieden starten we met een pilot om het kopernetwerk uit te zetten en klanten proactief over te zetten op ons glasvezelnetwerk.We verbruiken met elkaar steeds meer data en we doen steeds meer via het internet. Zoals films streamen of downloaden, online tv kijken, gamen en nog veel meer. En dat op meerdere apparaten tegelijk. Daarom stellen we ook steeds hogere eisen aan de snelheid en kwaliteit van de internetverbinding. Glasvezel biedt deze kwaliteit. Nu, morgen en in de toekomst.

De 6 verschillende centrale-gebieden zijn:

• Zwolle Stadshagen
• Amsterdam IJburg
• Eibergen
• Eersel-Centrum
• Bergeijk
• Bennekom

Stopt KPN NetwerkNL overal in Nederland met koper?

KPN zal op termijn op alle adressen waar glasvezel ligt het kopernetwerk uit gaan zetten. Begin 2023 zal KPN op ongeveer 2,4 miljoen adressen waar glasvezel ligt de koperverbinding buiten gebruik stellen. Klanten die op deze adressen nog gebruik maken van het kopernetwerk, kunnen door hun provider worden omgezet naar glasvezel. In de proefgebieden wordt het kopernetwerk al eerder uitgezet.

De uitbreiding van het glasvezelnetwerk gaat daarnaast volop door. Op dit moment leggen we in ruim 70 gebieden glasvezel aan. Op de nieuwe adressen waar zowel koper als glas ligt, zal in de toekomst ook het kopernetwerk ook buiten gebruik gesteld worden. Bewoners krijgen hierover natuurlijk op tijd informatie.

Merk ik dat koper wordt uitgezet?

Wanneer de aanleg van glasvezel is afgerond in je buurt zet de provider jouw diensten over op glasvezel. Daarna stopt je provider met de dienstverlening over het kopernetwerk. Jouw provider neemt tijdig contact met je op om uw huidige diensten over te zetten naar het glasvezelnetwerk. Je dienstverlening wordt dus niet zomaar stopgezet. Het voordeel van dienstverlening via het glasvezelnetwerk is dat je provider de bestaande internet-, netwerk- en/of telefoniediensten met een hogere snelheid en betere kwaliteit kan leveren. Omdat je je diensten gaat gebruiken via glasvezel merk je er niets van dat de koperverbinding uitgezet wordt.

Is de aanleg van glasvezel kosteloos?

Ja, in de meeste gevallen sluiten we jouw woning kosteloos aan op het glasvezelnetwerk. Op de adressen binnen het aansluitgebied waar nog geen glasvezel aanwezig is, worden nu ook de laatste adressen aangesloten op glasvezel. Woon je in het buitengebied? Dan kan het zijn dat er een eigen bijdrage gevraagd is voor de aanleg van glasvezel.

Moet ik echt toestemming geven voor de aanleg van glasvezel?

Ja, we hebben jouw toestemming nodig voordat we werkzaamheden in een woning en/of binnen een bedrijfspand mogen uitvoeren. Als je gebruik wil blijven maken van de dienst(en) voor internet, televisie en telefonie, dan is het noodzakelijk om toestemming te geven voor de aanleg van glasvezel op je adres. In de 6 pilot-gebieden stoppen de providers met hun dienstverlening over het kopernetwerk. Hoe eerder je toestemming geeft via kpnnetwerk.nl/toestemming, hoe eerder wij je kunnen aansluiten op glasvezel. Huur je een woning of maak je onderdeel uit van een VVE, overleg dan met de VVE of pandbeheerder (woningbouwcorporatie) voordat je toestemming geeft.

Graag wil ik mijn diensten op het kopernetwerk behouden, kan dat?

Als je in jouw wijk een glasvezelnetwerk ligt, wordt het kopernetwerk uitgefaseerd. Het is dan dus niet mogelijk om je diensten op het kopernetwerk te behouden. Je provider zal jouw diensten voor die tijd overzetten naar glasvezel. Ligt er glasvezel in de wijk, maar heb je nog geen aansluiting? Dan nemen we contact met je op over het monteren van de aansluiting.

Ik heb een telefoonaansluiting die in gebruik is als alarmlijn of zorgalarm, kan dit zo blijven?

Ja, maar dan wel via glasvezel of mobiel. Er zijn veilige oplossingen voorhanden, bijvoorbeeld op basis van IP/voice (telefoonverbinding over koper) of via mobiel. Neem snel contact op met je alarm- of zorgleverancier voor advies. Deze kan je hierin goed adviseren.

Er is al eerder glasvezel aangelegd, maar ik heb nog diensten over het kopernetwerk. Wat betekent dit voor mij?

Wanneer je nog diensten gebruikt via het kopernetwerk en ook al glasvezel kunt gebruiken, dan neemt je provider contact met je op voor het omzetten van je diensten. Je hoeft zelf niets te doen.