KPN NetwerkNL maakt gebruik van cookies. Bij geen akkoord plaatsen wij alleen noodzakelijke cookies. Bekijk ons cookie-beleid.

header

Veelgestelde vragen kopernetwerk uitzetten

Mijn kopernetwerk gaat uit, wat nu?

In 6 verschillende centrale-gebieden starten we met een pilot om het kopernetwerk uit te zetten en klanten proactief over te zetten op ons glasvezelnetwerk.We verbruiken met elkaar steeds meer data en we doen steeds meer via het internet. Zoals films streamen of downloaden, online tv kijken, gamen en nog veel meer. En dat op meerdere apparaten tegelijk. Daarom stellen we ook steeds hogere eisen aan de snelheid en kwaliteit van de internetverbinding. Glasvezel biedt deze kwaliteit. Nu, morgen en in de toekomst.

De 6 verschillende centrale-gebieden zijn:

• Zwolle Stadshagen
• Amsterdam IJburg
• Eibergen
• Eersel-Centrum
• Bergeijk
• Bennekom

Stopt KPN NetwerkNL overal in Nederland met koper?

Nee, nog niet. De koper-infrastructuur is met behulp van de nieuwste breedbandtechnieken nog heel geschikt voor het internetgebruik van vandaag. KPN NetwerkNL maakt het netwerk klaar voor de hogere eisen die we nu en in de toekomst stellen aan ons internetgebruik. In de 6 geselecteerde gebieden maakt een groot deel van de wijk al gebruik van internet via glasvezel. In deze gebieden rondt KPN NetwerkNL de aanleg van glasvezel af en worden de klanten van alle providers die gebruik maken van het kopernetwerk voor 1 april 2020 overgezet naar het glasvezelnetwerk. Vanaf 1 april 2020 wordt het kopernetwerk in deze 6 centrale-gebieden dan uitgezet. U maakt dan gebruik van het meest snelle en betrouwbare netwerk. Op 30 november 2018 kondigde KPN deze werkzaamheden aan. Lees hier het persbericht.

Merk ik dat koper wordt uitgezet?

Wanneer de aanleg van glasvezel is afgerond in uw buurt zet de provider uw diensten over op glasvezel. Daarna stopt uw provider met de dienstverlening over het kopernetwerk. Uw provider neemt tijdig contact met u op om uw huidige diensten over te zetten naar het glasvezelnetwerk. Uw dienstverlening wordt dus niet zomaar stopgezet.Het voordeel van dienstverlening via het glasvezelnetwerk is dat uw provider de bestaande internet-, netwerk- en/of telefoniediensten met een hogere snelheid en betere kwaliteit kan leveren. In april 2020 gaat het kopernetwerk in deze buurt uit. Omdat u dan al de diensten gebruikt via glasvezel merkt u er niets van dat de koperverbinding uitgezet wordt.

Is de aanleg van glasvezel kosteloos?

Ja, in de meeste gevallen sluiten we uw woning kosteloos aan op het glasvezelnetwerk. Op de adressen binnen het aansluitgebied waar nog geen glasvezel aanwezig is, worden nu ook de laatste adressen aangesloten op glasvezel. Woont u in het buitengebied? Dan kan het zijn dat er een eigen bijdrage gevraagd is voor de aanleg van glasvezel.

Moet ik echt toestemming geven voor de aanleg van glasvezel?

Ja, we hebben uw toestemming nodig voordat we werkzaamheden in een woning en/of binnen een bedrijfspand mogen uitvoeren. Als u gebruik wil blijven maken van de dienst(en) voor internet, televisie en telefonie, dan is het noodzakelijk om toestemming te geven voor de aanleg van glasvezel op uw adres. In de 6 pilot-gebieden stoppen de providers met hun dienstverlening over het kopernetwerk. Hoe eerder u toestemming geeft via kpnnetwerk.nl/toestemming, hoe eerder wij u kunnen aansluiten op glasvezel.Huurt u een woning of maakt u onderdeel uit van een VVE, overleg dan met de VVE of pandbeheerder (woningbouwcorporatie) voordat u toestemming geeft.

Graag wil ik mijn diensten op het kopernetwerk behouden, kan dat?

Nee, het kopernetwerk gaat per 1 april 2020 uit in uw wijk. Daarom is het van belang dat u een glasvezelaansluiting krijgt op uw adres, zodat de provider uw diensten over kan zetten naar het glasvezelnetwerk. Het voordeel is dat u vanaf dan gebruik kunt maken van de vele voordelen van glasvezel.

Ik heb een telefoonaansluiting die in gebruik is als alarmlijn of zorgalarm, kan dit zo blijven?

Ja, maar dan wel via glasvezel of mobiel. Er zijn veilige oplossingen voorhanden, bijvoorbeeld op basis van IP/voice (telefoonverbinding over koper) of via mobiel. Neem snel contact op met uw alarm- of zorgleverancier voor advies. Deze kan u hierin goed adviseren.

Er is al eerder glasvezel aangelegd, maar ik heb nog diensten over het kopernetwerk. Wat betekent dit voor mij?

Wanneer u nog diensten gebruikt via het kopernetwerk en ook al glasvezel kunt gebruiken, dan neemt uw provider contact met u op voor het omzetten van uw diensten. U hoeft zelf niets te doen.

Heb je vragen?

Neem gerust contact met ons op.