Ik krijg glasvezel
- Waarom zou ik voor glasvezel kiezen?De voordelen van glasvezel liegen er niet om. Het is het snelste én stabielste netwerk. Krachtig internet voor al je apparaten. En dat is nodig ook, want thuis internetten we met z’n allen wat af. We streamen films, spelen online games, zetten de verlichting aan met onze smartphone én downloaden er op los. En dat allemaal tegelijkertijd. Ook blijft ons dataverbruik thuis groeien. Glasvezel is het enige netwerk dat deze groei aankan. Vandaar dat we jouw woning kosteloos op glasvezel aansluiten. Lees hier alles over de voordelen van glasvezel.
- Mijn woning is opgeleverd, maar ik heb nog geen glasvezelaansluiting, wat nu?Om deze vraag zo goed mogelijk te kunnen beantwoorden willen wij je vragen contact met ons op te nemen via de klantenservice.
- Mag ik de glasvezelaansluiting tijdelijk van de muur halen?
Ben je bijvoorbeeld aan het verbouwen? We begrijpen goed dat je dan de ruimte nodig hebt. Bijvoorbeeld als je de muur waarop de glasvezelaansluiting is bevestigd wilt opknappen. Haal deze niet zomaar van de muur af. Hier kijken we graag samen met jou naar. Neem daarom eerst contact op met onze klantenservice. Ga niet zelf aan de slag, want de aansluiting is eigendom van KPN Netwerk.
- Heb ik invloed op waar het glasvezelaansluitpunt komt?Ja, maar alleen als het ook technisch mogelijk is om de aansluiting te realiseren. In principe installeren we het glasvezelaansluitpunt op de plek waar ook andere kabels in jouw woning of bedrijfspand afgemonteerd zijn. Of anders in de meterkast. Wil je jouw aansluiting toch liever op een andere plaats hebben? Dan kun je dat aangeven. De glasvezelvoorbereider gaat dan samen met jou kijken of het aansluitpunt op de door jou gewenste plaats geïnstalleerd kan worden.
- Hoe gaat de aanleg van glasvezel bij een voortuin/oprit van meer dan 30 meter?We moeten de glasvezelkabel vanaf de straat doortrekken naar uw woning of pand. Dat gebeurt meestal ondergronds, door middel van een tuinboring.
Als uw tuin of oprit langer is dan 30 meter, kunnen we de afstand vaak niet in één keer overbruggen. We moeten dan halverwege uw tuin/oprit een gat ter grootte van een stoeptegel in de grond maken. Samen met u bepalen we de beste plek. - Hoe lang duurt het voordat mijn wijk is aangesloten op het glasvezelnetwerk?Dat verschilt per wijk. Zo sluiten we een kleine wijk sneller aan op glasvezel dan een grote wijk. Tijdens onze werkzaamheden houden we je per post en e-mail zo goed mogelijk op de hoogte van de planning. Schrijf je daarom in op onze nieuwsbrief!
- Ik heb een aanvraag gedaan voor het verplaatsen/verwijderen van een glasvezelaansluiting, wanneer krijg ik een reactie?Voor het verplaatsen van een glasvezelaansluiting krijg je binnen 1 werkdag een offerte toegezonden. Heb je na 2 werkdagen nog geen reactie ontvangen, neem dan contact met op ons op via de klantenservice.
- Wat zijn de kosten voor het verplaatsen van mijn glasvezelaansluiting?Voor het verplaatsen van een glasvezelaansluiting (FTU) brengen we een eigen bijdrage van €299,- in rekening. Dit is een standaard bedrag voor het verplaatsen van de FTU (inpandig binnen de 15 meter). Hierin zitten onder andere voorrijkosten, arbeids- en materiaalkosten.
- Ik wil mijn glasvezelaansluiting verplaatsen, kan dat?
Je aansluiting voor glasvezel zit meestal in de meterkast of op de plek waar ook andere kabels je huis/pNS binnenkomen. De vierkante glasvezelaansluiting is ongeveer 10 bij 10 centimeter.
Weet je niet welke aansluiting je hebt? Onze glasvezelkabel is oranje. De koperkabel is blauw. Met onze postcodecheck kun je checken welke aansluiting jij hebt.
Als je wilt, kun je de glasvezelaansluiting of ISRA laten verplaatsen. Dit mag je niet zelf doen, want de kabels en aansluiting zijn ons eigendom. Op www.mijnaansluiting.nl vraag je een verplaatsing aan.
Dit doe je in vier stappen:
- Ga naar Mijnaansluiting.nl en maak een account aan.
- Log in en kies ‘Media en communicatie’.
- Druk op ‘Wijzigen aansluiting’ en daarna op ‘Verplaatsing’.
- Vul je gegevens in. Laat weten waar de aansluiting nu is en waar je ‘m naartoe wilt verplaatsen.
Wij ontvangen daarna je aanvraag. Het verplaatsen van je glasvezelaansluiting kost standaard €299,-. Hierin zitten onder andere de voorrijkosten en arbeids- en materiaalkosten verrekend. Houd er rekening mee, dat op de gewenste plek voor de aansluiting ook een wandcontactdoos voor de elektravoorziening aanwezig is. Voor het verplaatsen van een glasvezelaansluiting ontvang je binnen een werkdag een offerte. Heb je na twee dagen nog niets van ons gehoord? Neem dan contact op met de klantenservice.
- Hoe vernieuwen jullie het netwerk in mijn wijk?
We gaan een nieuw glasvezelnetwerk in jouw wijk aanleggen. Hierover krijg je per post bericht, maar ook per e-mail als je je hebt ingeschreven voor de nieuwsbrief. Je woning wordt in een paar stappen aangesloten op ons glasvezelnetwerk. Bekijk hier de aanlegstappen voor laagbouw woningen. En hier voor hoogbouw woningen.
- Ik heb te laat een aanvraag gedaan, hoe kan ik de werkzaamheden versnellen?We hebben minimaal 17 weken nodig voor de voorbereiding van de aanleg van het glasvezelnetwerk. Als de aanvraag later is gedaan, betekent dit dat de aansluiting na oplevering van de woning plaatsvindt of dat dan de aansluiting nog niet klaar is voor gebruik. Helaas kunnen we de werkzaamheden niet versnellen.
- Ik krijg glasvezel: waarom moet er iemand mijn woning hiervoor in?Krijg je glasvezel? Goed nieuws! Binnenkort sluiten we je aan op dit krachtige netwerk. Eerst komt er een medewerker langs. Hij kan al je vragen beantwoorden over ons glasvezelnetwerk en de aanleg hiervan. We bepalen vervolgens samen met jou waar het glasvezelaansluitpunt komt. Meestal is dat in de meterkast.
Zodra de glasvezelkabel is doorgetrokken van de straat naar je woning, komt er een glasvezelmonteur langs. Hij installeert de glasvezelaansluiting op het afgesproken punt. Het is belangrijk dat je thuis bent zodra we langskomen. Anders kunnen we je woning niet aansluiten. Heb je het bezoek gemist? Geen probleem, je kunt dan een afspraak maken op een moment dat het je uitkomt. Goed om te weten: onze medewerkers kunnen zich altijd legitimeren. Bekijk deze en alle andere aanlegstappen op kpnnetwerk.nl/aanleggen. - Stoppen de werkzaamheden als het vriest?De aanlegwerkzaamheden worden alleen stilgelegd in een aantal gevallen. Met vorst in de grond kan er niet gegraven worden. Vooraf houden we in de planning al rekening met mogelijke vorstperiodes.
- Wanneer wordt mijn nieuwbouwwoning aangesloten op glasvezel?
We proberen je woning altijd voor de sleuteloverdracht aan te sluiten op ons glasvezelnetwerk. Regelt je projectontwikkelaar de glasvezelaanvraag? Dan weten zij of je nieuwe woning is aangesloten of wanneer dat gebeurt.
Vroeg je zelf glasvezel aan via www.mijnaansluiting.nl? Dan doen wij ons best je glasvezelaansluiting twee weken voor de sleuteloverdracht te installeren. Met de postcodecheck zie je of je adres al bekend is in ons systeem. Je kunt dan eventueel ook alvast een glasvezelabonnement afsluiten, zodat je na de sleuteloverdracht snel online bent.
- Hoe gaat de aanleg in mijn tuin?Voor het aanleggen van glasvezel hoeft er in de meeste gevallen niet gegraven te worden in je tuin. Vanaf de erfgrens wordt de glasvezelkabel ondergronds naar jouw woning geboord. Bij de gevel van jouw woning wordt een gat gemaakt, ter grootte van een stoeptegel, waar de glasvezelkabel weer uit komt. Het oranje kabeltje steekt vervolgens een stukje uit de grond. Dit is slechts tijdelijk.
- Wordt er in mijn straat gegraven?Om jouw wijk op glasvezel aan te sluiten, vinden er graafwerkzaamheden plaats. Ook in jouw straat. Het is dus mogelijk dat je straat opengemaakt wordt. Is dat het geval? Dan krijg je dit op tijd van ons te horen. Goed om te weten: voor het einde van de dag is de straat weer dicht, want we willen de overlast tot een minimum beperken. Vaak blijft er zand op de bestrating liggen. Dat doen we, omdat het straatwerk zo goed vast komt te liggen.
- Waarom is er bij andere woningen/panden wel een voorbereider langs geweest, maar bij mij niet?De glasvezelvoorbereider komt langs bij elke woning of pand in de straat waar we op dat moment werken. Heeft de glasvezelvoorbereider een kaartje bij u achtergelaten? Dan kunt u het beste de instructies en het vermelde telefoonnummer op het kaartje aanhouden. Geen bericht in de bus? Neem dan contact op met de klantenservice
- Wanneer kan ik mijn glasvezelaansluiting gaan gebruiken?Zodra het glasvezelaansluitpunt in je woning is geïnstalleerd door onze glasvezelmonteur, is hij klaar voor gebruik. Je hebt een glasvezelabonnement nodig om de aansluiting te gebruiken. In sommige gevallen moet de provider het aansluitpunt nog activeren. Neem hiervoor contact op met de provider bij wie je een glasvezelabonnement hebt afgesloten. Benieuwd wie over ons netwerk leveren? Bekijk ons provideroverzicht.
- Is de glasvezelaansluiting in mijn nieuwbouwwoning kosteloos?
Als je woning binnen ons aansluitgebied valt, is de glasvezelaansluiting kosteloos. Meestal zorgt de projectontwikkelaar of aannemer ervoor dat je woning wordt aangesloten op ons glasvezelnetwerk. Dit is vaak het geval als je nieuwbouwwoning onderdeel is van een nieuwbouwproject.
Bouw je op eigen initiatief een nieuwbouwwoning? Dan kun je glasvezel aanvragen via www.mijnaansluiting.nl. Mogelijk wordt er dan een eigen bijdrage gevraagd. Je ontvangt dan vrijblijvend een offerte waar je wel of niet mee akkoord kunt gaan.
- Hoe geef ik toestemming?Je kunt zelf toestemming geven voor een glasvezelaansluiting voor jouw woning. Hiervoor heb je de toestemmingscode nodig. Deze staat in de brief die je van ons hebt ontvangen. Ben je je toestemmingscode kwijt? Dan kun je je code opnieuw aanvragen.
- Ik was niet thuis, hoe maak ik een nieuwe afspraak met de glasvezelvoorbereider of -monteur?Als onze glasvezelvoorbereider of -monteur voor een dichte deur staat, laat hij een kaartje achter. Daarop vragen we je om via ons terugbelverzoek een nieuwe afspraak in te plannen op een tijdstip waarop het jou uitkomt. Ook staat er op het kaartje waarom onze medewerker bij jou aan de deur stond.
- Ik heb de brief met toestemmingcode niet ontvangenZonder de toestemmingscode uit de brief kun je geen toestemming geven voor glasvezel. Heb je nog geen brief van ons ontvangen? Dan kan het zijn dat we nog geen glasvezel gaan aanleggen in jouw buurt. Gaan we wel glasvezel aanleggen in jouw buurt? Dan kun je de brief opnieuw aanvragen.
- Komt mijn nieuwbouwwoning in aanmerking voor een haalbaarheidsonderzoek?Voor nieuwbouwwoningen wordt geen haalbaarheidsonderzoek opgestart. Wil je een glasvezelaansluiting in jouw nieuw te bouwen woning? Dan kun je een glasvezelaansluiting aanvragen via www.mijnaansluiting.nl samen met je andere nutsvoorzieningen.
- Mijn nieuwbouwwoning heeft nog geen glasvezel, wat nu?
Je nieuwbouwwoning is al aangesloten op nutsvoorzieningen als gas, water en licht, maar je hebt nog geen internetaansluiting. Hoe kan dit?
Alles in je nieuwe huis is klaar voor gebruik. Je hebt verwarming, er is stromend water en je hebt stroom. Eén nutsvoorziening ontbreekt nog: je hebt nog geen internetaansluiting. Dit is mogelijk omdat de internetaansluiting vaak op een ander moment wordt aangesloten dan andere nutsvoorzieningen. Wil je de status voor jouw adres weten? Neem op werkdagen tussen 8.30 en 18.00 uur contact met de klantenservice op.