Ik krijg glasvezel

Ik gebruik nu een COAX-aansluiting: kan ik alsnog toestemming geven voor een glasvezelaansluiting?

Ja, want we sluiten je woning gratis en vrijblijvend aan op ons glasvezelnetwerk. Het klopt dat je hiervoor toestemming moet geven, maar dat is omdat we anders je woning niet mogen aansluiten. Ook als je niet van plan bent de verbinding te gaan gebruiken.
Ik krijg glasvezel
  • Waarom zou ik voor glasvezel kiezen?
    De voordelen van glasvezel liegen er niet om. Het is het snelste én stabielste netwerk. Krachtig internet voor al je apparaten. En dat is nodig ook, want thuis internetten we met z’n allen wat af. We streamen films, spelen online games, zetten de verlichting aan met onze smartphone én downloaden er op los. En dat allemaal tegelijkertijd. Ook blijft ons dataverbruik thuis groeien. Glasvezel is het enige netwerk dat deze groei aankan. Vandaar dat we jouw woning gratis op glasvezel aansluiten. Lees hier alles over de voordelen van glasvezel.
  • Ik heb glasvezel aangevraagd voor mijn nieuwbouwwoning: wanneer word ik aangesloten?
    De doorlooptijd van het moment dat je een aanvraag indient tot jouw glasvezelaansluiting daadwerkelijk is afgemonteerd in je meterkast ligt tussen de zes en zeventien weken. De doorlooptijd is afhankelijk van de werkzaamheden die wij moeten uitvoeren. Heb je nog vragen? Wij helpen je graag. Bekijk onder aan deze pagina de contactmogelijkheden.
  • Waarom is er bij andere huizen wel een voorbereider langs geweest, maar bij mij niet?
    De glasvezelvoorbereider komt langs bij elke woning in de straat waar we op dat moment werken. Heeft de glasvezelvoorbereider een kaartje bij u achtergelaten? Dan kunt u het beste de instructies en het vermelde telefoonnummer op het kaartje aanhouden. Geen bericht in de bus? Neem dan telefonisch of via de chat contact met ons op.
  • Wanneer kan ik mijn glasvezelaansluiting gaan gebruiken?
    Zodra het glasvezelaansluitpunt in je woning is geïnstalleerd door onze glasvezelmonteur, is hij klaar voor gebruik. Je hebt een glasvezelabonnement nodig om de aansluiting te gebruiken. In sommige gevallen moet de provider het aansluitpunt nog activeren. Neem hiervoor contact op met de provider bij wie je een glasvezelabonnement hebt afgesloten.
  • Ik was niet thuis, hoe maak ik een nieuwe afspraak met de glasvezelvoorbereider of -monteur?
    Als onze glasvezelvoorbereider of -monteur voor een dichte deur staat, laat hij een kaartje achter. Hierop staat een telefoonnummer dat je kunt bellen om een nieuwe afspraak te maken. Ook staat er op het kaartje waarom onze medewerker bij jou aan de deur stond.
  • Ik heb glasvezel of VDSL: kan ik COAX-kabels blijven gebruiken?
    Nee, want voor glasvezel en VDSL gebruiken we digitale UTP-kabels voor zowel internet als tv. Niet de analoge COAX-kabels. Dit werkt sneller en stabieler. Andere netwerken, zoals het kabelnetwerk van Ziggo, gebruiken nog wel COAX-kabels. Als je overstapt naar glasvezel, kan je provider een handje helpen om de juiste kabels in huis aan te sluiten. Zodat overstappen naar glasvezel en UTP-kabels niet veel werk is.
  • Kan de medewerker aan de deur mij helpen een glasvezelabonnement af te sluiten?
    Onze medewerkers weten alles over het aansluiten van uw woning. In sommige gevallen kunnen onze medewerkers aan de deur, advies geven bij het afsluiten van een glasvezelabonnement.
  • Het kopernetwerk in mijn wijk gaat uit, wat kan ik verwachten?
    Je krijgt van ons bericht zodra bekend wordt als het kopernetwerk in jouw wijk uitgaat. Het goede nieuws: we zetten je over op glasvezel. Dit is het stabielste, snelste netwerk en is klaar voor de mogelijkheden van morgen. We doen namelijk steeds meer via internet. Zoals films streamen, online gamen, downloaden en appen. Tegelijkertijd. Op steeds meer apparaten. Daar hoort een eersteklas netwerk bij: glasvezel. Het uitzetten van het kopernetwerk gaat geleidelijk en we houden je per post en e-mail op de hoogte. Zo weet je precies wat je wanneer kunt verwachten.
  • Hoe gaat de aanleg in mijn tuin?
    Voor het aanleggen van glasvezel hoeft er in de meeste gevallen niet gegraven te worden in je tuin. Vanaf de erfgrens wordt de glasvezelkabel ondergronds naar jouw woning geboord. Bij de gevel van jouw woning wordt een gat gemaakt, ter grootte van een stoeptegel, waar de glasvezelkabel weer uit komt. Het oranje kabeltje steekt vervolgens een stukje uit de grond. Dit is slechts tijdelijk.
  • Hoe lang duurt het voordat mijn wijk is aangesloten op het glasvezelnetwerk?
    Dat verschilt per wijk. Zo sluiten we een kleine wijk sneller aan op glasvezel dan een grote wijk. Tijdens onze werkzaamheden houden we je per post en e-mail zo goed mogelijk op de hoogte van de planning. Schrijf je daarom in op onze nieuwsbrief!
  • Wat regelt de projectontwikkelaar/aannemer voor mijn glasvezelaansluiting en wat moet ik zelf doen?

    Door het hele land sluiten wij nieuwbouwwijken aan op ons glasvezelnetwerk. Waarschijnlijk kunnen we ook het nieuwbouwproject waar jij een woning kocht of gaat huren aansluiten op glasvezel. Dit wordt meestal geregeld door de projectontwikkelaar of aannemer. Is dat niet gebeurd? Dan moet je zelf glasvezel aanvragen via www.mijnaansluiting.nl onder ‘Media en Communicatie’.

    Heeft je projectontwikkelaar of aannemer glasvezel aangevraagd? Dan is je woning ongeveer acht weken voor de sleuteloverdracht bij ons in het systeem bekend. Dan is ook bekend welke providers glasvezelabonnementen op jouw adres aanbieden. Om gebruik te maken van je glasvezelaansluiting heb je wel een abonnement nodig.

  • Mijn nieuwbouwwoning heeft nog geen glasvezel, wat nu?

    Je nieuwbouwwoning is al aangesloten op nutsvoorzieningen als gas, water en licht, maar je hebt nog geen internetaansluiting. Hoe kan dit? 

    Alles in je nieuwe huis is klaar voor gebruik. Je hebt verwarming, er is stromend water en je hebt stroom. Eén nutsvoorziening ontbreekt nog: je hebt nog geen internetaansluiting. Dit is mogelijk omdat de internetaansluiting vaak op een ander moment wordt aangesloten dan andere nutsvoorzieningen. Wil je de status voor jouw adres weten? Neem op werkdagen tussen 8.30 en 18.00 uur contact met ons op. Onderaan de pagina zie je op welke manieren je je vraag aan ons kunt stellen.

  • Kan ik mijn e-mailadres behouden als ik glasvezel ga gebruiken?

    Als je gebruik gaat maken van glasvezel, verschilt het per situatie of je jouw e-mailadres kunt meenemen.

    - Heb je een provideronafhankelijk e-mailadres, zoals Gmail of Live? Dan kun je dit e-mailadres gewoon blijven gebruiken.

    - Heb je een e-mailadres van je provider en neem je bij deze provider een glasvezelabonnement? Dan kun je dit e-mailadres gewoon blijven gebruiken.

    - Heb je een e-mailadres van je provider en stap je over op een andere provider? Dan is het waarschijnlijk niet mogelijk dit e-mailadres te blijven gebruiken. Bij vragen kun je hierover contact nemen met de provider bij wie je het e-mailadres hebt.

  • Ik krijg glasvezel: waarom moet er iemand mijn woning hiervoor in?
    Krijg je glasvezel? Goed nieuws! Binnenkort sluiten we je aan op dit krachtige netwerk. Eerst komt er een medewerker langs. Hij kan al je vragen beantwoorden over ons glasvezelnetwerk en de aanleg hiervan. We bepalen vervolgens samen met jou waar het glasvezelaansluitpunt komt. Meestal is dat gewoon in de meterkast. 

    Zodra de glasvezelkabel is doorgetrokken van de straat naar je woning, komt er een glasvezelmonteur langs. Hij installeert de glasvezelaansluiting op het afgesproken punt. Het is belangrijk dat je thuis bent zodra we langskomen. Anders kunnen we je woning niet aansluiten. Heb je het bezoek gemist? Geen probleem, je kunt dan een afspraak maken op een moment dat het je uitkomt. Goed om te weten: onze medewerkers kunnen zich altijd legitimeren. 
  • Heb ik invloed op waar het glasvezelaansluitpunt komt?
    Ja, maar alleen als het voor ons mogelijk is. In principe installeren we het glasvezelaansluitpunt in je meterkast of op de plek waar ook andere kabels je woning binnenkomen. Je bepaalt samen met onze glasvezelvoorbereider de plek van het glasvezelaansluitpunt. Wil je ‘m niet in de meterkast hebben, maar liever op een andere plaats? Dan kun je dat aangeven. De glasvezelvoorbereider gaat dan samen met je kijken of het aansluitpunt op de door jou gewenste plek geïnstalleerd kan worden.
  • Mijn nieuwbouw woning is al opgeleverd. Wordt de aansluiting nog opgeleverd ondanks de uitbraak van het coronavirus?
    Ja, ook dan wordt je woning alsnog aangesloten, omdat we het essentieel vinden dat je toegang hebt tot ons netwerk. Voor de installatie van de glasvezelaansluiting neemt onze aanlegpartner contact met je op. Tijdens de afspraak zal de monteur een aantal belangrijke hygiënemaatregelen aanhouden. Hij houdt altijd 2 meter afstand van andere personen en zal je vragen om tijdens de werkzaamheden te wachten in de andere ruimte. Vertoont iemand bij je thuis symptomen? Dan vragen we je om de afspraak te verzetten. Ook de monteur die langskomt mag besluiten dat de afspraak verzet moet worden.
  • Wanneer wordt mijn nieuwbouwwoning aangesloten op glasvezel?

    We proberen je woning altijd voor de sleuteloverdracht aan te sluiten op ons glasvezelnetwerk. Regelt je projectontwikkelaar de glasvezelaanvraag? Dan weten zij of je nieuwe woning is aangesloten of wanneer dat gebeurt.

    Vroeg je zelf glasvezel aan via www.mijnaansluiting.nl? Dan doen wij ons best je glasvezelaansluiting twee weken voor de sleuteloverdracht te installeren. Met de postcodecheck zie je of je adres al bekend is in ons systeem. Je kunt dan eventueel ook alvast een glasvezelabonnement afsluiten, zodat je na de sleuteloverdracht snel online bent.

  • Mag ik de glasvezelaansluiting tijdelijk van de muur halen?

    Ben je aan het klussen? We begrijpen goed dat je dan de ruimte nodig hebt. Bijvoorbeeld als je de muur waarop de glasvezelaansluiting is bevestigd wilt opknappen. Haal deze niet zomaar van de muur af. Hier kijken we graag samen met jou naar. Bel ons daarom eerst op 088-0063744 om hierover te overleggen. Ga niet op eigen houtje aan de slag, want de aansluiting is ons eigendom.

  • Kan ik mijn huidige abonnement meeverhuizen naar mijn nieuwbouwwoning?
    Ga je verhuizen naar een nieuwbouwwoning met glasvezel en wil je je huidige abonnement meeverhuizen? Dan ben je bij je huidige provider aan het juiste adres: zij kunnen je helpen met het meeverhuizen van je abonnement.
  • Mijn huidige provider is niet beschikbaar op het nieuwe glasvezelnetwerk, en nu?
    Dit betekent dat je via deze provider geen glasvezelabonnement kunt afsluiten, omdat deze provider geen abonnementen aanbiedt op ons glasvezelnetwerk. Waarschijnlijk omdat deze provider alleen diensten aanbiedt op bijvoorbeeld het kabelnetwerk, zoals Ziggo. Deze provider heeft ervoor gekozen geen abonnementen aan te bieden op ons open glasvezelnetwerk. Op onze providerpagina zie je welke providers glasvezelabonnementen op ons netwerk aanbieden. Zo kun je zelf een abonnement kiezen bij een provider die bij je past.
  • Wie is de eigenaar van het glasvezelaansluitpunt?
    KPN NetwerkNL is de eigenaar van het glasvezelaansluitpunt. Dit betekent dat je niet zelf aan het aansluitpunt mag gaan sleutelen. Wil je bijvoorbeeld de locatie van het glasvezelaansluitpunt veranderen? Dit kun je aanvragen via mijnaansluiting.nl.
  • Ik wil mijn aansluiting verplaatsen, kan dat?

    Je aansluiting voor glasvezel of kabelinternet zit meestal in de meterkast of op de plek waar ook andere kabels je huis binnenkomen. De vierkante glasvezelaansluiting is ongeveer 10 bij 10 centimeter. De koperaansluiting heet ook wel ISRA (een afkorting voor Infra Structuur Rand Apparatuur) en heeft niet een specifieke behuizing. Onderaan de pagina vind je een foto van verschillende ISRA’s.

    Als je wilt, kun je de glasvezelaansluiting of ISRA laten verplaatsen. Dit mag je niet zelf doen, want de kabels en aansluiting zijn ons eigendom. Op www.mijnaansluiting.nl vraag je een verplaatsing aan.

    Dit doe je in vier stappen:

    1. Ga naar Mijnaansluiting.nl en maak een account aan. 
    2. Log in en kies ‘Media en communicatie’. 
    3. Druk op ‘Wijzigen aansluiting’ en daarna op ‘Verplaatsing’. 
    4. Vul je gegevens in. Laat weten waar de aansluiting nu is en waar je ‘m naartoe wilt verplaatsen.

     

    Wij ontvangen daarna je aanvraag. Het verplaatsen van je glasvezelaansluiting kost standaard €299,-. Hierin zitten onder andere de voorrijkosten en arbeids- en materiaalkosten verrekend. Voor het verplaatsen van een glasvezelaansluiting ontvang je binnen een werkdag een offerte. Heb je na twee dagen nog niets van ons gehoord? Bel ons dan op 088-0063757.

    Heb je een koperaansluiting? De hoogte van het bedrag bepalen we op basis van de afstand tussen de plaats waar de koperkabel je woning binnenkomt en de plek waar je de aansluiting wilt hebben. Onze aannemer neemt hierover binnen vijftien werkdagen na je aanvraag contact met je op. Heb je daarna nog niets van ons gehoord? Bel ons dan op 088-0063757. Weet je niet welke aansluiting je hebt? Onze glasvezelkabel is oranje. De koperkabel is blauw. Met onze postcodecheck zie je ook welke aansluiting jij hebt.

  • Komt mijn nieuwbouwwoning in aanmerking voor een haalbaarheidsonderzoek?
    Voor nieuwbouwwoningen wordt geen haalbaarheidsonderzoek opgestart. Wil je een glasvezelaansluiting in jouw nieuw te bouwen woning? Dan kun je een glasvezelaansluiting aanvragen via www.mijnaansluiting.nl samen met je andere nutsvoorzieningen.
  • Ik heb een vraag gesteld die zou worden beantwoord door jullie aanlegpartner. Wanneer hoor ik meer?
    Wat vervelend dat je nog niets van ons of van onze aanlegpartner gehoord hebt. We zoeken dit uiteraard graag voor je uit. Om voor je aan de slag te gaan hebben we je contactgegevens nodig.

    Je kunt je contactgegevens met ons delen via het contactformulier, de chat of via telefoonnummer 088 - 006 37 44. Of via de andere contactmogelijkheden onderaan deze pagina. Indien je jouw postcode en huisnummer en je contactgegevens achterlaat dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op.