Bekijk hier alle veelgesteldevragen

de glasvezelvoorbereider gaat langs de deuren

Veelgestelde vragen

Corona
  • De geplande afspraak is niet doorgegaan. Kan ik een nieuwe afspraak maken?
    Als een geplande afspraak niet is doorgegaan, dan maken we uiteraard graag een nieuwe afspraak met jou. Om voor je aan de slag te gaan hebben we je contactgegevens nodig.

    Je kunt je contactgegevens met ons delen via het contactformulier, de chat of via telefoonnummer 088 - 006 37 44. Of via de andere contactmogelijkheden onderaan deze pagina. Indien je jouw postcode en huisnummer en je contactgegevens achterlaat dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op.
  • Gaat de glasvezeldag of aansluitdag in mijn wijk door nu het coronavirus in Nederland actief is?
    Nee, KPN NetwerkNL heeft besloten om alle evenementen met veel bezoekers voorlopig uit te stellen. De gezondheid en veiligheid van bewoners en medewerkers staat hierbij voorop.

    Je ontvangt per post of e-mail bericht over het uitstellen van het evenement in jouw wijk. We houden je natuurlijk op de hoogte over een eventuele nieuwe datum.

    Heb je in de tussentijd vragen? Dan beantwoorden we deze natuurlijk graag. Bekijk onze veelgestelde vragen of neem contact met ons op via een van de contactmogelijkheden onderaan deze pagina.
  • Hoe gaat KPN NetwerkNL om met de uitbraak van het coronavirus in Nederland?
    We houden de adviezen en maatregelen van de overheid en het RIVM scherp in de gaten en staan in nauw contact met onze aannemers. We bekijken onze maatregelen dan ook elke dag opnieuw.

    Wil je meer algemene informatie over de extra maatregelen van KPN vanwege het coronavirus? Kijk dan op www.kpn.com/corona
  • Kan ik nog naar het glasvezelinformatiepunt nu het coronavirus in Nederland actief is?
    Onze glasvezelinformatiepunten worden op dit moment minimaal ingezet. We houden een actueel overzicht van alle informatiepunten voor je bij. Hier kun je altijd checken of en wanneer we bij jou in de buurt zijn.

    De medewerkers bij het informatiepunt houden zich aan de richtlijnen van het RIVM. Dat wil zeggen dat zij bijvoorbeeld geen handen schudden en hun handen regelmatig wassen.

    In Noord Brabant zijn onze informatiepunten niet geopend.
  • Komt de voorbereider of monteur nog steeds bij mij langs nu het coronavirus in Nederland actief is?
    Ja, omdat we een aantal strikte maatregelen hebben getroffen zien we op dit moment geen reden om de werkzaamheden binnenshuis niet uit te voeren.

    De monteur of voorbereider zal zijn handen voor en na zijn bezoek ontsmetten en draagt beschermende handschoenen. Daarnaast zal hij of zij je bijvoorbeeld vragen om in een andere ruimte te wachten terwijl de werkzaamheden worden uitgevoerd. Heb je zelf gezondheidsklachten? Dan vragen je om jouw afspraak af te zeggen. Je kunt daarvoor bellen naar 088 - 006 37 44. Of gebruik een van de andere contactmogelijkheden onderaan deze pagina.
  • Waarom komt de voorbereider of monteur langs nu het coronavirus in Nederland actief is?
    Omdat we een aantal strikte maatregelen hebben getroffen zien we op dit moment geen reden om de werkzaamheden binnenshuis niet uit te voeren. De monteur of voorbereider zal zijn handen voor en na zijn bezoek ontsmetten en draagt beschermende handschoenen. Daarnaast zal hij of zij je bijvoorbeeld vragen om in een andere ruimte te wachten terwijl de werkzaamheden worden uitgevoerd.

    Heb je zelf gezondheidsklachten? Dan vragen we je om jouw afspraak af te zeggen. Je kunt daarvoor bellen naar 088 - 006 37 44. Of gebruik een van de andere contactmogelijkheden onderaan deze pagina.
  • Werken jullie nu ook nog aan het netwerk?

    Zeker. Het netwerk is belangrijk voor Nederland. Helemaal als bijna iedereen thuiswerkt of met familie en vrienden wil videobellen. Honderden medewerkers zetten zich dan ook elke dag in om het netwerk voor jou zo stabiel en betrouwbaar mogelijk te maken en houden. Dat doen we ook op dit moment. We leggen namelijk niet alleen glasvezel aan, maar zorgen er ook voor dat het bestaande netwerk altijd beschikbaar is.

Meer over Corona
Netwerk
  • Wat kan ik met glasvezel?

    Met glasvezel heb je het snelste, stabielste internet in huis. Het is een krachtig netwerk dat niet alleen klaar is voor de mogelijkheden van vandaag, maar ook voor die van morgen. Met glasvezel kun je nu al streamen, downloaden, online gamen en thuiswerken, dit allemaal tegelijkertijd!

    Want glasvezel heeft genoeg bandbreedte voor al jouw apparaten thuis. Ook voor in de toekomst, want glasvezel groeit met je mee naar de mogelijkheden van morgen. Lees hier alles over de mogelijkheden van glasvezel van vandaag én van de toekomst.

  • Wat is het verschil tussen KPN NetwerkNL en providers?
    Wij leggen het glasvezelnetwerk aan en beheren deze, maar bieden zelf geen abonnementen aan. Dit doen providers. Zie het als volgt: wij leggen de snelweg aan en zorgen ervoor dat deze in topconditie is, providers zijn de auto’s op de snelweg die jouw data vervoeren. Daarom is ons glasvezelnetwerk ook open, want zo kunnen verschillende providers gebruikmaken van onze snelweg. Zo bepaal jij zelf welke vervoerder je op onze snelweg kiest.
  • Wat is glasvezel precies?
    Glasvezel is krachtig internet waarbij data via vezels van glas met de snelheid van het licht wordt uitgewisseld. Dit gaat met een knipperende laser, een slimme techniek zodat je met glasvezel supersnel kunt internetten. Vanwege de hoge snelheid en bandbreedte is glasvezel het netwerk van vandaag én de toekomst. Want alleen glasvezel kan de stijgende datavraag in ons land aan. Dit betrouwbare netwerk hapert geen moment en zorgt ervoor dat al je apparaten snel en stabiel internet hebben.
  • Wat is een glasvezelnetwerk?
    Een glasvezelnetwerk is een supersnel en zeer stabiel netwerk dat door heel Nederland loopt. Het internetnetwerk in Nederland is voor het grootste gedeelte van glas. Onze ambitie is om ook het laatste stukje van de straatkast naar jouw woning op glasvezel aan te sluiten. Zodat jij bent aangesloten op het snelste, betrouwbaarste netwerk van Nederland. Voor het aansluiten van jouw straat vinden graafwerkzaamheden plaats. Wees gerust: voor het einde van de dag is de straat weer dicht.
  • Waarom zou ik overstappen op glasvezel?

    Glasvezel is het snelste, stabielste en meest krachtige netwerk. Niet alleen van vandaag, maar ook van morgen. De voordelen van glasvezel liegen er daarom niet om. In huis zijn steeds meer apparaten online. Niet alleen de laptop, smartphone en tv zijn online. Nee, ook apparaten als de slimme thermostaat en verlichting zijn online.

    We internetten meer en zijn met steeds meer apparaten tegelijkertijd online. Daar is een eersteklas netwerk voor nodig om voor voldoende bandbreedte te zorgen. Met glasvezel hebben al je apparaten thuis snel en stabiel internet. Vandaag én morgen. Daarom is overstappen op glasvezel een slimme beslissing.

  • Waarom komt er een nieuw netwerk?

    Met z’n allen verbruiken we thuis steeds meer data. We internetten, streamen, online gamen en werken thuis. En dat nog het liefst tegelijkertijd op verschillende apparaten. Dat wordt de komende jaren alleen maar meer, want ons dataverbruik blijft stijgen. Alleen glasvezel kan deze groei aan. Daarom sluiten we in heel Nederland wijken aan op ons glasvezelnetwerk en verbeteren we bestaande kopernetwerken.

    Een bijzonder moment, want zo vaak gebeurt het niet dat er een nieuw netwerk wordt aangelegd. Zo zorgen we ervoor dat je niet alleen nu snel en stabiel internet via glasvezel hebt, maar ook in de toekomst.

  • Waarom is glasvezel zo betrouwbaar?

    Glasvezel wordt geleverd via een nieuw glasvezelnetwerk dat met de modernste technieken is aangelegd. In tegenstelling tot het koper- en kabelnetwerk, dat vaak al tientallen jaren in de grond ligt. Het is minder afhankelijk van weersomstandigheden en niet gevoelig voor corrosie, blikseminslagen of radiofrequenties.

    Glasvezel is dus het betrouwbaarste netwerk, zodat jij snel en stabiel internet hebt. Ook is glasvezel een stuk zuiniger dan andere netwerken. Met glasvezel wordt data met lichtsignalen doorgegeven, niet met stroom. Hierdoor verbruikt het glasvezelnetwerk veel minder energie dan bijvoorbeeld het kabelnetwerk.

  • Kan ik met glasvezel ook Skypen en Netflixen?

    Ja, sterker nog: dit kan met glasvezel zelfs beter dan ooit. Glasvezel is namelijk het stabielste, krachtigste netwerk. Hiermee valt de verbinding geen moment weg en is de beeldkwaliteit hoger dan ooit. Dat komt omdat glasvezel een constante, hoge snelheid biedt waar je op kunt vertrouwen.

    Videobellen via Skype en een film of serie streamen via Netflix is daarmee geen enkel probleem. Sterker nog: ondertussen kun je op andere apparaten gewoon blijven internetten en downloaden, want glasvezel heeft hiervoor genoeg bandbreedte.

  • Is glasvezel ook interessant als ik niet veel internet?

    Zeker, want de voordelen van glasvezel gaan verder dan alleen voor internet. Via ons glasvezelnetwerk kun je namelijk ook bellen en tv-kijken. Sterker nog: met glasvezel is de beeldkwaliteit met tv-kijken extra goed. Het is het snelste, stabielste netwerk en biedt een betrouwbare verbinding voor al je apparaten. Ook als je niet veel internet.

    Ons glasvezelnetwerk heeft volgens de Consumentenbond het laagste storingspercentage en is daarmee het meest betrouwbaar. Het staat altijd voor je klaar. Voor zowel mensen die veel als voor mensen die weinig internetten.

  • Hoe werkt een glasvezelnetwerk?

    Glasvezel is een haardunne vezel gemaakt van een speciaal soort glas. Informatie via het glasvezelnetwerk wordt verzonden met behulp van laserlicht. Door laserlicht met zeer hoge snelheid aan en uit te schakelen, worden digitale gegevens doorgegeven.

    De informatie verplaatst zich razendsnel door de glasvezel. Hoe sneller de laser aan en uit knippert, des te sneller kan de informatie over en weer worden gestuurd. Met glasvezel kan dit razendsnel. Het is vergelijkbaar met het seinen van een boodschap in morsecode met een zaklantaarn. Ook hierbij vormt een serie van punten en strepen de informatie.

  • Hoe snel is glasvezel?
    Glasvezel is het snelste netwerk en via glasvezel zijn de hoogste internetsnelheden mogelijk. In Nederland worden er abonnementen aangeboden met een snelheid tot wel 1 Gbit/s. Dat komt neer op 125 MB per seconde. Hiermee download je in een paar seconden een volledige film. En verstuur je tientallen foto’s in hoge kwaliteit in één seconde.
  • Hoe is de internetverbinding van glasvezel beveiligd voor vertrouwelijk dataverkeer?
    Ons glasvezelnetwerk voldoet aan alle veiligheidseisen. De beveiliging van vertrouwelijk dataverkeer is de verantwoordelijkheid van de eigenaar van de app die je gebruikt of de website die je bezoekt. Deze bedrijven moeten zich houden aan de Europese veiligheidsvoorschriften en hier is streng toezicht op.
  • Ben ik duurder uit met glasvezel?

    Een glasvezelabonnement is niet duurder of goedkoper dan een abonnement via een ander netwerk. De prijs hangt af van welk abonnement je neemt en welke provider je uitkiest. Via onze providerpagina zie je welke providers abonnementen aanbieden op ons netwerk.

    Met glasvezel ben je dus niet duurder of goedkoper uit dan met een ander netwerk. Ook sluiten we jouw woning gratis aan op ons glasvezelnetwerk. Daarmee ben je dus ook niet duurder uit.

Ik heb geen glasvezel
  • Er wordt gewerkt in mijn straat, krijg ik nu glasvezel?
    Niet altijd. Soms graven we bij jou in de straat, zonder dat jouw woning op de planning staat voor glasvezel of een verbeterd kopernetwerk. Het doel is natuurlijk om iedereen in Nederland toegang te geven tot snel en stabiel internet. Dat is een hele klus en dat doen we wijk voor wijk. Soms zijn hiervoor in jouw straat werkzaamheden nodig zonder dat het netwerk bij jou thuis verbetert. Benieuwd of je woning op de planning staat voor glasvezel? Doe dan de postcodecheck.
  • Hoe weet ik of mijn woning op de planning staat voor glasvezel?

    Dit achterhaal je in 1 minuut via onze postcodecheck. We kunnen het netwerk in jouw wijk op verschillende manieren verbeteren.

    Wordt jouw postcode niet herkend door onze postcodecheck? Gaat het om een bestaande woning? Controleer dan of de postcode juist is ingevuld. Klopt de postcode en wordt hij toch niet herkend? Neem dan contact op met onze klantenservice via een van de contactmogelijkheden onderaan deze pagina.

    Gaat het om de postcode van jouw toekomstige nieuwbouwwoning? Dan is de postcode waarschijnlijk nog niet bekend in ons systeem. In de meeste gevallen is jouw postcode 8 weken voor de sleuteloverdracht bij ons bekend. 

  • Ik sta nog niet op de planning voor glasvezel, wanneer weet ik of mijn adres aan de beurt is?
    Blijkt uit de postcodecheck dat je woning nog niet op de planning staat om te worden aangesloten op ons glasvezelnetwerk? Dan ben je vast benieuwd wanneer je woning wél op de planning komt. Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief. Hierbij vul je ook je postcode in en zo hoor je het als eerste als jij aan de beurt bent. Je kunt ook een haalbaarheidsonderzoek laten uitvoeren. Wij zoeken dan voor je uit of het mogelijk is om jouw woning aan te sluiten op ons glasvezelnetwerk.
  • Kan ik een haalbaarheidsonderzoek aanvragen?
    Ja, je kunt hier vrijblijvend een haalbaarheidsonderzoek aanvragen. Dit kan voor zowel een bestaande woning als een nieuwbouwwoning die je op eigen initiatief bouwt. Is je nieuwbouwwoning onderdeel van een nieuwbouwproject? Dan hoef je geen haalbaarheidsonderzoek aan te vragen. Neem in dat geval contact op met je projectontwikkelaar.
  • Waarom heeft mijn buurman wel glasvezel en ik niet?

    Dit kan meerdere oorzaken hebben. Wellicht was onze glasvezelmonteur bij je aan de deur op een moment dat je niet thuis was.

    Een andere mogelijke oorzaak is een verhuizing. Ben je onlangs verhuisd? Dan kan het zijn dat de vorige bewoner zich niet heeft aangemeld voor een aansluiting. Wil je alsnog een eigen glasvezelaansluiting? Doe dan eerst de postcodecheck om te kijken of glasvezel op jouw adres beschikbaar is. Ook kun je contact met ons opnemen via een van de contactmogelijkheden onderaan deze pagina.

  • Wanneer krijg ik de uitslag van het haalbaarheidsonderzoek?
    Je ontvangt binnen vijftien werkdagen na het starten van het haalbaarheidsonderzoek de uitslag per e-mail. Is de uitslag positief, maar zijn er wél kosten aan verbonden? Dan ontvang je van ons ook meteen een vrijblijvende offerte. Goed om te weten: voor het uitvoeren van het haalbaarheidsonderzoek hoeven we niet bij je langs te komen.
  • Wanneer wordt mijn internet sneller?

    In heel Nederland verbeteren we bestaande internetnetwerken en leggen we nieuwe glasvezelnetwerken aan. Het verschilt per adres wanneer het internet sneller wordt. Doe daarom de postcodecheck. Zo weet je in 1 minuut of je woning op de planning staat om op glasvezel te worden aangesloten en wat de status is.

    Heeft je woning geen glasvezel en staat hij hiervoor nog niet op de planning? Dan kun je het beste je inschrijven voor de nieuwsbrief. Je hoort dan als eerste wanneer jouw wijk op de planning komt om te worden aangesloten op glasvezel.

    Het kan ook zijn dat we het kopernetwerk in jouw wijk vernieuwen. Je krijgt dan glasvezel tot in de wijk en daarmee wordt internet bij jou thuis sneller en stabieler.

  • Wat is een haalbaarheidsonderzoek?

    Met een haalbaarheidsonderzoek zoeken we uit of je woning aangesloten kan worden op ons glasvezelnetwerk en wat hiervoor de kosten zijn. Dit haalbaarheidsonderzoek kunnen we op afstand doen, dus we hoeven niet bij je langs te komen. Het laten uitvoeren van een haalbaarheidsonderzoek is gratis.

    Na het aanvragen ontvang je binnen vijftien werkdagen van ons een e-mail met de uitslag. Kunnen we je woning aansluiten op glasvezel? Dan ontvang je ook meteen de offerte voor de eventuele aanlegkosten.

  • Wat kost een haalbaarheidsonderzoek voor glasvezel in mijn woning?

    Dit is gratis. Je kunt ons vrijblijvend een haalbaarheidsonderzoek naar glasvezel voor in jouw woning laten uitvoeren. Is het mogelijk om jouw woning op glasvezel aan te sluiten? Dan ontvang je van ons per e-mail een offerte in het geval er kosten aan het aansluiten verbonden zijn.

    Je kunt op onze website een haalbaarheidsonderzoek voor glasvezel aanvragen.

Ik krijg glasvezel
  • Wordt er in mijn straat gegraven?
    Om jouw wijk op glasvezel aan te sluiten, vinden er graafwerkzaamhedenplaats. Ook in jouw straat. Het is dus mogelijk dat je straat opengemaakt wordt. Is dat het geval? Dan krijg je dit op tijd van ons te horen. Goed om te weten: voor het einde van de dag is de straat weer dicht, want we willen de overlast tot een minimum beperken. Vaak blijft er zand op de bestrating liggen. Dat doen we, omdat het straatwerk zo goed vast komt te liggen.
  • Wie is de eigenaar van het glasvezelaansluitpunt?
    KPN NetwerkNL is de eigenaar van het glasvezelaansluitpunt. Dit betekent dat je niet zelf aan het aansluitpunt mag gaan sleutelen. Wil je bijvoorbeeld de locatie van het glasvezelaansluitpunt veranderen? Dit kun je aanvragen via mijnaansluiting.nl.
  • Welke providers zijn beschikbaar op het nieuwe netwerk?
    Het nieuwe glasvezelnetwerk dat we in jouw wijk hebben aangelegd is open. Dit betekent dat je zelf kiest bij welke provider je een abonnement afsluit. Op kpnnetwerk.nl/providers zie je welke providers glasvezelabonnementen op jouw adres aanbieden.
  • Wat zijn de voordelen van de netwerkverbeteringen?

    Er is een nieuw glasvezelnetwerk aangelegd

    Als je glasvezel hebt, beschik je over een krachtig netwerk dat met je meegroeit. Lees hier alles over de voordelen van glasvezel. Met glasvezel kun je zonder te haperen streamen, online gamen, browsen en appen. En dat allemaal tegelijkertijd. Je hebt meer bandbreedte en dat biedt meer mogelijkheden.

    Het bestaande netwerk is verbeterd

    Is het bestaande netwerk in jouw wijk verbeterd? Dan kun je rekenen op veel voordelen ten opzichte van eerder. Zo is de internetsnelheid hoger en het netwerk stabieler. Lees hier de voordelen van een verbeterd VDSL netwerk.

  • Wanneer kan ik mijn glasvezelaansluiting gaan gebruiken?
    Zodra het glasvezelaansluitpunt in je woning is geïnstalleerd door onze glasvezelmonteur, is hij klaar voor gebruik. Je hebt een glasvezelabonnement nodig om de aansluiting te gebruiken. In sommige gevallen moet de provider het aansluitpunt nog activeren. Neem hiervoor contact op met de provider bij wie je een glasvezelabonnement hebt afgesloten.
  • Waarom zou ik voor glasvezel kiezen?
    De voordelen van glasvezel liegen er niet om. Het is het snelste én stabielste netwerk. Krachtig internet voor al je apparaten. En dat is nodig ook, want thuis internetten we met z’n allen wat af. We streamen films, spelen online games, zetten de verlichting aan met onze smartphone én downloaden er op los. En dat allemaal tegelijkertijd. Ook blijft ons dataverbruik thuis groeien. Glasvezel is het enige netwerk dat deze groei aankan. Vandaar dat we jouw woning gratis op glasvezel aansluiten. Lees hier alles over de voordelen van glasvezel.
  • Waarom is er bij andere huizen wel een voorbereider langs geweest, maar bij mij niet?
    De glasvezelvoorbereider komt langs bij elke woning in de straat waar we op dat moment werken. Heeft de glasvezelvoorbereider een kaartje bij u achtergelaten? Dan kunt u het beste de instructies en het vermelde telefoonnummer op het kaartje aanhouden. Geen bericht in de bus? Dan kunt u contact met ons opnemen.
  • Waar komt het glasvezelaansluitpunt in mijn woning?
    Meestal is dat de meterkast.

    Komen de huidige kabel- en telefoonaansluiting ergens anders uw woning binnen? Dan is het goed mogelijk dat wij op deze plek ook het glasvezelaansluitpunt installeren. Om gebruik te maken van glasvezel is er stroom nodig. Een stopcontact in de buurt van het aansluitpunt is dus ook van belang.
  • Stoppen de werkzaamheden als het vriest?
    De aanlegwerkzaamheden worden alleen stilgelegd in een aantal gevallen. Met vorst in de grond kan er niet gegraven worden. Vooraf houden we in de planning al rekening met mogelijke vorstperiodes.
  • Mijn provider is niet beschikbaar op het nieuwe netwerk, wat nu?
    Staat je provider niet tussen de providers die beschikbaar zijn op het nieuwe netwerk? Je kunt dan contact opnemen met je provider om te vragen wat jouw mogelijkheden met je provider zijn op het nieuwe netwerk. Je kunt ook overstappen naar een provider die wel beschikbaar is op ons netwerk. Op de providerpagina zie je welke providers abonnementen aanbieden via ons netwerk.
  • Mijn huidige provider is niet beschikbaar op het nieuwe glasvezelnetwerk, en nu?
    Dit betekent dat je via deze provider geen glasvezelabonnement kunt afsluiten, omdat deze provider geen abonnementen aanbiedt op ons glasvezelnetwerk. Waarschijnlijk omdat deze provider alleen diensten aanbiedt op bijvoorbeeld het kabelnetwerk, zoals Ziggo. Deze provider heeft ervoor gekozen geen abonnementen aan te bieden op ons open glasvezelnetwerk. Op onze providerpagina zie je welke providers glasvezelabonnementen op ons netwerk aanbieden. Zo kun je zelf een abonnement kiezen bij een provider die bij je past.
  • Kan ik mijn IP-adres behouden als ik overstap op glasvezel?
    Nee, als je overstapt op ons glasvezelnetwerk verandert je IP-adres. Die kun je dus niet meenemen. Meer weten over je nieuwe IP-adres? Daarvoor kun je terecht bij de provider bij wie je een glasvezelabonnement afsluit.
  • Kan ik mijn e-mailadres behouden als ik glasvezel ga gebruiken?

    Als je gebruik gaat maken van glasvezel, verschilt het per situatie of je jouw e-mailadres kunt meenemen.

    - Heb je een provideronafhankelijk e-mailadres, zoals Gmail of Live? Dan kun je dit e-mailadres gewoon blijven gebruiken.

    - Heb je een e-mailadres van je provider en neem je bij deze provider een glasvezelabonnement? Dan kun je dit e-mailadres gewoon blijven gebruiken.

    - Heb je een e-mailadres van je provider en stap je over op een andere provider? Dan is het waarschijnlijk niet mogelijk dit e-mailadres te blijven gebruiken. Bij vragen kun je hierover contact nemen met de provider bij wie je het e-mailadres hebt.

  • Kan ik in mijn huurwoning ook glasvezel krijgen?
    Doe de postcodecheck om te checken of uw woning binnen het aansluitgebied valt. Woont u binnen het aansluitgebied, dan wordt uw woning dus ook gratis aangesloten. Ongeacht of u in een huurwoning of koopwoning woont.
  • Kan ik het nieuwe netwerk direct gebruiken?
    Ja, zodra het glasvezelaansluitpunt in je woning is geïnstalleerd is hij meteen klaar voor gebruik. Vooraf kun je al een glasvezelabonnement afsluiten. Op onze providerpagina zie je welke providers abonnementen aanbieden. Als je op tijd een abonnement afsluit, kun je het nieuwe netwerk direct gebruiken.
  • Kan de medewerker zich legitimeren?
    Ja, al onze medewerkers kunnen zich legitimeren. Zowel onze glasvezelvoorbereiders als glasvezelmonteurs. Elke medewerker die betrokken is bij de aanleg van het glasvezelnetwerk in jouw wijk heeft legitimatie bij zich. Vraag er dus gerust naar als onze monteur voor je deur staat.
  • Kan de medewerker aan de deur mij helpen een glasvezelabonnement af te sluiten?
    Onze medewerkers weten alles over het aansluiten van uw woning. In sommige gevallen kunnen onze medewerkers aan de deur, advies geven bij het afsluiten van een glasvezelabonnement.
  • Is de glasvezelaansluiting écht gratis?
    Ja, we gaan jouw woning gratis en vrijblijvend aansluiten op ons glasvezelnetwerk. Je betaalt hier dus niets voor. Belangrijk: geef wél op tijd toestemming. Alleen dan kunnen we je woning gratis aansluiten op glasvezel.
  • Ik was niet thuis, hoe maak ik een nieuwe afspraak met de glasvezelvoorbereider of -monteur?
    Als onze glasvezelvoorbereider of -monteur voor een dichte deur staat, laat hij een kaartje achter. Hierop staat een telefoonnummer dat je kunt bellen om een nieuwe afspraak te maken. Ook staat er op het kaartje waarom onze medewerker bij jou aan de deur stond.
  • Ik krijg glasvezel: waarom moet er iemand mijn woning hiervoor in?
    Krijg je glasvezel? Goed nieuws! Binnenkort sluiten we je aan op dit krachtige netwerk. Om dit voor elkaar te krijgen, komen er op twee momenten monteurs van ons langs. Tijdens de voorbereiding komt een glasvezelvoorbereider langs. Hij gaat samen met je bepalen waar in huis het glasvezelaansluitpunt komt. Meestal is dat gewoon in de meterkast. Daar plakt hij een sticker op.

    Zodra de glasvezelkabel is doorgetrokken van de straat naar je woning, komt er een glasvezelmonteur langs. Hij installeert de glasvezelaansluiting op het afgesproken punt. Het is belangrijk dat je thuis bent zodra onze voorbereider en monteur langskomen. Anders kunnen we je woning niet aansluiten. Heb je het bezoek gemist? Geen probleem, je kunt dan een afspraak maken op een moment dat het je uitkomt. Goed om te weten: onze medewerkers kunnen zich altijd legitimeren. 
  • Ik heb toestemming gegeven voor glasvezel, en nu?
    Gefeliciteerd! Jij kunt nu rekenen op een gratis glasvezelaansluiting. Binnenkort sluiten we jouw wijk aan op ons glasvezelnetwerk, maar de planning hiervoor kan per wijk verschillen. Op het glasvezelinformatiepunt in jouw wijk kunnen onze medewerkers je alles over de actuele planning vertellen.

    Eén ding is zeker: voordat we jouw woning kunnen aansluiten, komt er een glasvezelvoorbereider bij je langs. Samen gaan jullie bepalen waar in huis het glasvezelaansluitpunt komt. Meestal is dat in de meterkast of op de plek waar ook andere kabels het huis binnenkomen. Slim: schrijf je in voor de nieuwsbrief. Dan ontvang je als eerste nieuwsupdates over glasvezel in jouw wijk.
  • Ik heb glasvezel of VDSL: kan ik COAX-kabels blijven gebruiken?
    Nee, want voor glasvezel en VDSL gebruiken we digitale UTP-kabels voor zowel internet als tv. Niet de analoge COAX-kabels. Dit werkt sneller en stabieler. Andere netwerken, zoals het kabelnetwerk van Ziggo, gebruiken nog wel COAX-kabels. Als je overstapt naar glasvezel, kan je provider een handje helpen om de juiste kabels in huis aan te sluiten. Zodat overstappen naar glasvezel en UTP-kabels niet veel werk is.
  • Ik heb een vraag gesteld die zou worden beantwoord door jullie aanlegpartner. Wanneer hoor ik meer?
    Wat vervelend dat je nog niets van ons of van onze aanlegpartner gehoord hebt. We zoeken dit uiteraard graag voor je uit. Om voor je aan de slag te gaan hebben we je contactgegevens nodig.

    Je kunt je contactgegevens met ons delen via het contactformulier, de chat of via telefoonnummer 088 - 006 37 44. Of via de andere contactmogelijkheden onderaan deze pagina. Indien je jouw postcode en huisnummer en je contactgegevens achterlaat dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op.
  • Ik heb een klacht over een medewerker van KPN NetwerkNL of een van haar aanlegpartners. Waar kan ik deze indienen?
    Wat vervelend dat de werkzaamheden niet naar verwachting zijn verlopen. Wanneer je niet tevreden bent, gaan we graag samen met jou op zoek naar een oplossing. Om voor je aan de slag te gaan hebben we je klacht en contactgegevens nodig.
  • Ik heb een klacht over de werkzaamheden. Waar kan ik deze indienen?
    Wat vervelend dat de werkzaamheden niet naar verwachting zijn verlopen. Wanneer je niet tevreden bent, gaan we graag samen met jou op zoek naar een oplossing. Om voor je aan de slag te gaan hebben we je klacht en contactgegevens nodig.
  • Ik gebruik nu een COAX-aansluiting: kan ik alsnog toestemming geven voor een glasvezelaansluiting?
    Ja, want we sluiten je woning gratis en vrijblijvend aan op ons glasvezelnetwerk. Het klopt dat je hiervoor toestemming moet geven, maar dat is omdat we anders je woning niet mogen aansluiten. Ook als je niet van plan bent de verbinding te gaan gebruiken.
  • Hoe wordt mijn woning op glasvezel aangesloten?
    Je woning wordt in een paar stappen aangesloten op ons glasvezelnetwerk. Bekijk hier de aanlegstappen voor laagbouw woningen. En hier voor hoogbouw woningen.
  • Hoe vernieuwen jullie het netwerk in mijn wijk?
    We kunnen op verschillende manieren het netwerk in je wijk verbeteren. Met het doen van de postcodecheck achterhaal je op welke manier we het netwerk in jouw wijk vernieuwen.

    Je krijgt glasvezel

    We gaan een nieuw glasvezelnetwerk in jouw wijk aanleggen. Hierover krijg je in ieder geval per post bericht, maar ook per e-mail als je je hebt ingeschreven voor de nieuwsbrief. Lees en zie hier hoe we in vier stappen je woning aansluiten op glasvezel.

    Je krijgt een verbeterd netwerk

    We gaan het bestaande netwerk in je wijk verbeteren door glasvezel aan te leggen tot aan de straatkast. Daarmee verbeteren we het kopernetwerk en krijg je sneller en stabieler internet. Lees hier hoe we een straatkast vervangen.
  • Hoe lang duurt het voordat mijn wijk is aangesloten op het glasvezelnetwerk?
    Dat verschilt per wijk. Zo sluiten we een kleine wijk sneller aan op glasvezel dan een grote wijk. Tijdens onze werkzaamheden houden we je per post en e-mail zo goed mogelijk op de hoogte van de planning. Schrijf je daarom in op onze nieuwsbrief!
  • Hoe gaat de aanleg van glasvezel bij een voortuin van meer dan 30 meter?
    We moeten de glasvezelkabel vanaf de straat doortrekken naar uw woning. Dat gebeurt meestal ondergronds, door middel van een tuinboring.

    Als uw tuin langer is dan 30 meter, kunnen we de afstand vaak niet in één keer overbruggen. We moeten dan halverwege uw tuin een gat ter grootte van een stoeptegel in de grond maken. Samen met u bepalen we de beste plek.
  • Hoe gaat de aanleg in mijn tuin?
    Voor het aanleggen van glasvezel hoeft er in de meeste gevallen niet gegraven te worden in je tuin. Vanaf de erfgrens wordt de glasvezelkabel ondergronds naar jouw woning geboord. Bij de gevel van jouw woning wordt een gat gemaakt, ter grootte van een stoeptegel, waar de glasvezelkabel weer uit komt. Het oranje kabeltje steekt vervolgens een stukje uit de grond. Dit is slechts tijdelijk.
  • Hoe blijf ik op de hoogte van de werkzaamheden?
    Door je in te schrijven voor onze nieuwsbrief. Hiermee ontvang je als eerste relevant nieuws voor werkzaamheden in jouw wijk.
  • Het kopernetwerk in mijn wijk gaat uit, wat kan ik verwachten?
    Je krijgt van ons bericht zodra bekend wordt als het kopernetwerk in jouw wijk uitgaat. Het goede nieuws: we zetten je over op glasvezel. Dit is het stabielste, snelste netwerk en is klaar voor de mogelijkheden van morgen. We doen namelijk steeds meer via internet. Zoals films streamen, online gamen, downloaden en appen. Tegelijkertijd. Op steeds meer apparaten. Daar hoort een eersteklas netwerk bij: glasvezel. Het uitzetten van het kopernetwerk gaat geleidelijk en we houden je per post en e-mail op de hoogte. Zo weet je precies wat je wanneer kunt verwachten.
  • Heb ik invloed op waar het glasvezelaansluitpunt komt?
    Ja, maar alleen als het voor ons mogelijk is. In principe installeren we het glasvezelaansluitpunt in je meterkast of op de plek waar ook andere kabels je woning binnenkomen. Je bepaalt samen met onze glasvezelvoorbereider de plek van het glasvezelaansluitpunt. Wil je ‘m niet in de meterkast hebben, maar liever op een andere plaats? Dan kun je dat aangeven. De glasvezelvoorbereider gaat dan samen met je kijken of het aansluitpunt op de door jou gewenste plek geïnstalleerd kan worden.
  • Er worden nog werkzaamheden in mijn wijkcentrale uitgevoerd, wat nu?
    Heeft onze monteur onlangs het glasvezelaansluitpunt in je woning geïnstalleerd? Dan zit ons werk in jouw woning erop. Je ontvangt van ons een brief als we klaar zijn met werkzaamheden in je wijkcentrale. Om vervolgens gebruik te maken van de glasvezelaansluiting heb je een glasvezelabonnement nodig.
Ik krijg glasvezel nieuwbouw
  • Wat regelt de projectontwikkelaar/aannemer voor mijn glasvezelaansluiting en wat moet ik zelf doen?

    Door het hele land sluiten wij nieuwbouwwijken aan op ons glasvezelnetwerk. Waarschijnlijk kunnen we ook het nieuwbouwproject waar jij een woning kocht of gaat huren aansluiten op glasvezel. Dit wordt meestal geregeld door de projectontwikkelaar of aannemer. Is dat niet gebeurd? Dan moet je zelf glasvezel aanvragen via www.mijnaansluiting.nl onder ‘Media en Communicatie’.

    Heeft je projectontwikkelaar of aannemer glasvezel aangevraagd? Dan is je woning ongeveer acht weken voor de sleuteloverdracht bij ons in het systeem bekend. Dan is ook bekend welke providers glasvezelabonnementen op jouw adres aanbieden. Om gebruik te maken van je glasvezelaansluiting heb je wel een abonnement nodig.

  • Wanneer wordt mijn nieuwbouwwoning aangesloten op glasvezel?

    We proberen je woning altijd voor de sleuteloverdracht aan te sluiten op ons glasvezelnetwerk. Regelt je projectontwikkelaar de glasvezelaanvraag? Dan weten zij of je nieuwe woning is aangesloten of wanneer dat gebeurt.

    Vroeg je zelf glasvezel aan via www.mijnaansluiting.nl? Dan doen wij ons best je glasvezelaansluiting twee weken voor de sleuteloverdracht te installeren. Met de postcodecheck zie je of je adres al bekend is in ons systeem. Je kunt dan eventueel ook alvast een glasvezelabonnement afsluiten, zodat je na de sleuteloverdracht snel online bent.

  • Mijn nieuwbouw woning is al opgeleverd. Wordt de aansluiting nog opgeleverd ondanks de uitbraak van het coronavirus?
    Ja, ook dan wordt je woning alsnog aangesloten, omdat we het essentieel vinden dat je toegang hebt tot ons netwerk. Voor de installatie van de glasvezelaansluiting neemt onze aanlegpartner contact met je op. Tijdens de afspraak zal de monteur een aantal belangrijke hygiënemaatregelen aanhouden. Hij houdt altijd 2 meter afstand van andere personen en zal je vragen om tijdens de werkzaamheden te wachten in de andere ruimte. Vertoont iemand bij je thuis symptomen? Dan vragen we je om de afspraak te verzetten. Ook de monteur die langskomt mag besluiten dat de afspraak verzet moet worden.
  • Moet ik een glasvezelaansluiting aanvragen voor mijn nieuwbouwwoning?

    Dat verschilt. Word je woning op initiatief van een projectontwikkelaar of aannemer gebouwd? In dat geval is de glasvezelaansluiting al aangevraagd. Als je jouw nieuwe woning betrekt, dan is het glasvezelaansluitpunt al in jouw woning geïnstalleerd.

    Bouwt u de nieuwe woning op eigen initiatief? Dan is het belangrijk dat u minimaal dertien weken voor het moment dat u de glasvezelaansluiting wenst een aanvraag indient via mijnaansluiting.nl. Op deze website kun je alle nutsvoorzieningen aanvragen. Voor een glasvezelaansluiting kies je voor ‘media en communicatie’. Nadat je jouw gegevens hebt doorgegeven, krijgen wij jouw aanvraag automatisch binnen via Mijn Aansluiting. Zodra we jouw aanvraag hebben beoordeeld, hoor je zo snel mogelijk of we glasvezel kunnen aanleggen op jouw nieuwe adres.

  • Mijn woning is opgeleverd, maar ik heb nog geen glasvezelaansluiting, wat nu?
    Om deze vraag zo goed mogelijk te kunnen beantwoorden willen wij je vragen contact met ons op te nemen. KPN NetwerkNL is bereikbaar via de contactmogelijkheden onderaan deze pagina.
  • Mijn nieuwbouwwoning heeft nog geen glasvezel, wat nu?

    Je nieuwbouwwoning is al aangesloten op nutsvoorzieningen als gas, water en licht, maar je hebt nog geen internetaansluiting. Hoe kan dit? 

    Alles in je nieuwe huis is klaar voor gebruik. Je hebt verwarming, er is stromend water en je hebt stroom. Eén nutsvoorziening ontbreekt nog: je hebt nog geen internetaansluiting. Dit is mogelijk omdat de internetaansluiting vaak op een ander moment wordt aangesloten dan andere nutsvoorzieningen. Wil je de status voor jouw adres weten? Neem op werkdagen tussen 8.30 en 18.00 uur contact met ons op. Onderaan de pagina zie je op welke manieren je je vraag aan ons kunt stellen.

  • Komt mijn nieuwbouwwoning in aanmerking voor een haalbaarheidsonderzoek?
    Voor nieuwbouwwoningen wordt geen haalbaarheidsonderzoek opgestart. Wil je een glasvezelaansluiting in jouw nieuw te bouwen woning? Dan kun je een glasvezelaansluiting aanvragen via www.mijnaansluiting.nl samen met je andere nutsvoorzieningen.
  • Kan ik mijn huidige abonnement meeverhuizen naar mijn nieuwbouwwoning?
    Ga je verhuizen naar een nieuwbouwwoning met glasvezel en wil je je huidige abonnement meeverhuizen? Dan ben je bij je huidige provider aan het juiste adres: zij kunnen je helpen met het meeverhuizen van je abonnement.
  • Is de glasvezelaansluiting in mijn nieuwbouwwoning gratis?

    Als je woning binnen ons aansluitgebied valt, is de glasvezelaansluiting gratis. Meestal zorgt de projectontwikkelaar of aannemer ervoor dat je woning wordt aangesloten op ons glasvezelnetwerk. Dit is vaak het geval als je nieuwbouwwoning onderdeel is van een nieuwbouwproject.

    Bouw je op eigen initiatief een nieuwbouwwoning? Dan kun je glasvezel aanvragen via www.mijnaansluiting.nl. Mogelijk is een aansluiting dan niet gratis. Je ontvangt dan vrijblijvend een offerte waar je wel of niet mee akkoord kunt gaan.

  • Ik heb glasvezel aangevraagd voor mijn nieuwbouwwoning: wanneer word ik aangesloten?
    De doorlooptijd van het moment dat je een aanvraag indient tot jouw glasvezelaansluiting daadwerkelijk is afgemonteerd in je meterkast ligt tussen de zes en zeventien weken. De doorlooptijd is afhankelijk van de werkzaamheden die wij moeten uitvoeren. Heb je nog vragen? Wij helpen je graag. Bekijk onder aan deze pagina de contactmogelijkheden.
Ik heb al glasvezel
  • Hoe kan ik een tweede glasvezelaansluiting in mijn woning krijgen?
    Het verschilt per woning of er een tweede glasvezelaansluiting mogelijk is. Je achterhaalt dit door ons een haalbaarheidsonderzoek te laten uitvoeren. Goed om te weten: in de meeste gevallen is voor een tweede glasvezelaansluiting een eigen bijdrage nodig. Als uit het haalbaarheidsonderzoek blijkt dat je een tweede aansluiting kunt nemen, sturen we je per e-mail een offerte hiervoor toe.
  • Hoe wijzig ik mijn afspraak voor het activeren van mijn glasvezelabonnement?
    Komt er een monteur langs voor het activeren van het gekozen glasvezelabonnement van je provider en wil je deze afspraak wijzigen? Dat kan niet bij ons: je provider kan je hierbij verder helpen.
  • Ik heb een glasvezelaansluiting maar ik kan nog geen abonnement afsluiten, hoe kan dit?
    Als u een glasvezelaansluiting heeft, maar nog geen abonnement kunt afsluiten, neemt u dan contact met ons op via een van de contactmogelijkheden hieronder. Wij helpen u graag verder.
  • Ik heb een vraag over mijn Reggefiber-aansluiting, waar kan ik die stellen?
    Bij ons! Sinds 1 mei 2019 zijn Reggefiber en wij namelijk samen verdergegaan als KPN NetwerkNL. Voor jou verandert er verder niets, alleen dat je voor een vraag over je glasvezelaansluiting nu bij ons terecht kunt. Je kunt hier je vraag stellen!
  • Kan ik het glasvezelaansluitpunt in mijn woning verplaatsen?
    Ja, je kunt een glasvezelaansluitpunt dat in je woning is geïnstalleerd verplaatsen maar dit kun je niet zelf doen. Wil je het glasvezelaansluitpunt verplaatsen? Dat kost €299,- en je vraagt een verplaatsing aan via www.mijnaansluiting.nl. Op deze site maak je eerst een account aan. Daarna kun je inloggen en een aanvraag indienen voor ‘Media & communicatie’. Selecteer hierbij ‘Wijzigen aansluiting’ en daarna ‘Verplaatsing’. Doorloop daarna de rest van het formulier en dien deze aanvraag vervolgens in. Wij nemen vervolgens de aanvraag in behandeling en je hoort snel per e-mail of het mogelijk is om het glasvezelaansluitpunt in je woning te verplaatsen.
  • Kan ik het glasvezelaansluitpunt verwijderen?
    Het verwijderen van het aansluitpunt is mogelijk maar dit mag je niet zelf doen. Dit vraag je aan via www.mijnaansluiting.nl. Hier kun je een account aanmaken en vervolgens bij ‘Media & communicatie’ een aanvraag indienen om het glasvezelaansluitpunt te laten verwijderen. Wij nemen dan snel contact met je op.
  • Kan ik meerdere ontvangers gebruiken?
    Dat verschilt per provider en abonnement dat je hebt afgesloten. Je provider kan je daarom helpen met deze vraag.
  • Kan ik mijn Digitenne houden nu ik glasvezel heb?
    Ja, dat is gewoon mogelijk. Digitenne werkt namelijk via zijn eigen draadloze netwerk en staat dus niet in verbinding met het netwerk bij je thuis.
  • Kan ik tegelijkertijd bellen, internetten en tv-kijken via een glasvezelaansluiting?
    Ja, dat is een van de grote voordelen van glasvezel. De capaciteit van glasvezel is bijna onbeperkt en daardoor heb je met een glasvezelaansluiting genoeg bandbreedte voor al je apparaten thuis. Van je telefoon en televisie tot je laptop, telefoon en slimme thermostaat. Glasvezel garandeert een stabiele, snelle verbinding. Tegelijkertijd bellen, internetten en tv-kijken is daarmee geen enkel probleem.
  • Waar kan ik een storing melden?
    Dit kan bij je provider. Deze zoekt dan uit waar de storing aan ligt. Ligt de storing aan je apparatuur of je provider? Dan gaat jouw provider je helpen dit op te lossen. Is er een storing op ons glasvezelnetwerk? Dan geeft je provider dit door aan ons en aan de landelijke storingsdienst. Wij gaan het probleem dan zo snel mogelijk voor je proberen op te lossen. Neem voor een storing dus altijd contact op met je provider.
  • Wat moet ik doen om het nieuwe netwerk te gebruiken?

    Er is een nieuw glasvezelnetwerk aangelegd

    Zitten de werkzaamheden in jouw wijk erop en is het glasvezelnetwerk aangelegd? Dan kun je daarna deze snellere, stabielere verbinding gebruiken. Het netwerk dat we hebben aangelegd is open en dat betekent dat je zelf kiest bij welke provider je een abonnement afsluit. Heb je nog geen abonnement voor glasvezel? Op de providerpagina zie je welke providers abonnementen aanbieden. Via de provider kun je een abonnement afsluiten om het nieuwe glasvezelnetwerk te gebruiken.

    Het bestaande netwerk is verbeterd

    Is er in jouw wijk geen glasvezel aangelegd, maar hebben we het bestaande netwerk verbeterd? Je hoeft dan niets te doen om het verbeterde netwerk te gebruiken. Je blijft namelijk internetten via dezelfde verbinding. Het enige verschil? Deze verbinding is nu sneller en stabieler.

Antwoord niet gevonden? Neem contact met ons op.