Zakelijk

Dit vergeten ondernemers bij het kiezen van een nieuw kantoor

Is het de laatste tijd wel erg rumoerig op kantoor? Klagen uw medewerkers over een tekort aan werkplekken, vergadermogelijkheden en parkeerplaatsen? Dan is het misschien tijd om op zoek te gaan naar een nieuw kantoorpand. Om de groei van uw onderneming zo goed mogelijk te faciliteren is het belangrijk dat u een weloverwogen beslissing maakt voor het nieuwe pand. Dat is alleen zo gemakkelijk nog niet. Wat vergeten ondernemers bij het kiezen van een nieuw kantoor?

1. Flexibel blijven bij het kiezen van de locatie
Het bepalen van de locatie is een van de meest cruciale keuzes die ondernemers in het zoekproces maken. Logisch dat u hier goed over na wil denken, waarschijnlijk brengt u uw klantgroep in kaart en onderzoekt u de bereikbaarheid. De schaduwzijde van een grondige voorbereiding is echter dat u te strikt met uw eisen omgaat, bijvoorbeeld wanneer u alleen locaties zoekt binnen een beperkte straal vanaf uw huidige kantoorpand of woonhuis. Natuurlijk moet u ergens een grens trekken, maar blijf ook met een schuin oog andere locaties in de gaten houden. Een kantoorpand een stukje buiten uw straal kan bijvoorbeeld op alle andere punten perfect aansluiten; het zou zonde zijn als u uzelf de kans niet geeft om deze afweging te maken.

2. De uitbreidmogelijkheden onderzoeken
Wanneer u behoefte hebt aan een groter kantoor, is de kans groot dat uw onderneming ook de komende jaren verder blijft groeien. Het is soms lastig om een locatie af te wijzen die nu perfect aansluit, maar die in de toekomst wellicht te klein gaat worden. Over het algemeen waarderen mensen hun behoeften op korte termijn hoger dan hun behoeften op lange termijn. Toch is het belangrijk dat u, omdat u groeit, de voordelen op lange termijn net zo zwaar te laten wegen als uw eisen op korte termijn. Bij bedrijfsonroerendgoed wordt namelijk vaak gewerkt met huurtermijnen van vijf tot tien jaar. Bekijk dus goed wat de uitbreidmogelijkheden zijn als u een locatie gaat bezichtigen. Komen er op het bedrijventerrein of in het kantoorgebouw geregeld meerdere kantoren vrij? Of bent u vrij om die grote vergaderzaal in een latere fase om te laten bouwen tot kantoortuin? Dit zijn belangrijke vragen om te stellen tijdens een bezichtiging. Denk ook na over de bereikbaarheid van het kantoor. Misschien heb je nu vooral medewerkers uit de omgeving, maar wordt het in de toekomst nodig om medewerkers van verder weg te trekken. Hoe goed is het kantoorpand bereikbaar voor forenzen? Hoewel het natuurlijk fantastisch is dat uw bedrijf snel groeit, wilt u waarschijnlijk niet dat uw organisatie binnen twee jaar opnieuw uit zijn jasje groeit.

3. De kwaliteit van de aanwezige internetverbinding controleren
Bedenk van tevoren goed wat een locatie fijn maakt voor uw medewerkers. Is er voldoende lichtinval? Kunnen de ramen open? Is er een goede internetverbinding? Vooral het laatste wordt vaak vergeten, een trage internetverbinding is tenslotte niet zichtbaar in tegenstelling tot de meeste andere gebreken van een kantoorpand. Vraag bij een bezichtiging dus niet alleen of het internet ‘snel’ is, maar wat de up- en download snelheden zijn en wat voor soort internetverbinding er ligt.

Via de postcodecheck kunt u snel achterhalen wat voort soort verbinding er beschikbaar is het kantoorpand, zoals de kabel, VDSL of glasvezel, en of er binnenkort een update verwacht wordt van het netwerk