KPN NetwerkNL maakt gebruik van cookies voor een goede werking van de website. Bekijk ons cookie-beleid.

Check mijn woning

Check mijn woning

Door uw postcode en huisnummer in te vullen ziet u direct wat de status is van uw woning.

Wat is uw kamernummer?

Er zijn meerdere kamernummers op dit adres. Kies het juiste kamernummer.

Werkend aan bureau

Een storing, wat nu?

Het plotseling wegvallen van het internetsignaal is voor velen een grote bron van irritatie. Je zult altijd zien dat je midden in je serie, game of aankoopproces zit als dat gebeurt. Op dat moment kun je je écht geen gebrek aan verbinding veroorloven. Gelukkig wordt een storing vaak snel en succesvol opgelost. Wat gebeurt er nou echt als je een storing meldt?

Een storing komt nooit gelegen, maar is niet altijd te vermijden. Gelukkig is het negen van de tien keer iets eenvoudigs, wat snel te verhelpen is. Eric van Leijsen is infraspecialist bij KPN NetwerkNL en is inmiddels, dankzij vijfendertig jaar ervaring, een expert te noemen als het op storingen aankomt. Hij heeft ze dan ook in alle soorten en maten voorbij zien komen. Als infraspecialist wordt zijn expertise ingezet bij problemen bij aansluitingen, storingen in de infrastructuur en ondergrondse bekabeling.

Eigen huis en tuin

Wanneer de verbinding wegvalt kijk je als eerste naar de lampjes op de modem; wanneer deze rood kleuren of helemaal niet te zien zijn, dan is er een storing. Dat kan betekenen dat er een probleem is in de straatkast, kabel of in de modem zelf. Via de klantenservice kan op afstand worden vastgesteld wat er aan de hand is. Wanneer de modem het probleem is, dan wordt deze vervangen of komt er een monteur langs. Het kan echter ook de kabel in huis zijn. “Een slechte of oude kabel kan veel problemen opleveren. Daarnaast zien we helaas ook situaties voorbijkomen waarin de bekabeling verkeerd is aangesloten, bijvoorbeeld parallel in plaats van in een aaneengesloten lijn”, aldus Eric. “Het kan ook zo zijn dat bijvoorbeeld de stroom van de modem is uitgevallen, dat gebeurt nog vaak genoeg zonder dat mensen het door hebben. Check dus ook altijd eerst de meterkast.”

Gedeelde smart

Als er meerdere storingen zijn binnen hetzelfde postcodegebied, dan is er waarschijnlijk een storing in de actieve apparatuur in de kabelkast. Wanneer dat het geval is, dan wordt dat gesignaleerd bij het NOC (Network Operations Center). Vanuit daar wordt een engineer gestuurd om op locatie te kijken wat er aan de hand is. Hij of zij zal de kast resetten en de kaart in de kast vervangen. Zo’n storing moet uiteraard met voorrang worden verholpen, omdat het meerdere huishoudens aangaat. De richtlijn is dan ook om iemand binnen twee uur op locatie te hebben voor onderzoek.

De grond in

Wanneer het probleem niet in huis of in de straatkast is, dan bevindt het zich onder de grond. “Zodra we meerdere verbindingen in de kabel zien die slecht zijn, dan weten we dat er meer aan de hand is. Er wordt bij de klant een meting gedaan om te kunnen zien waar er een kabelstoring is, bijvoorbeeld tussen het huis en de straatkast.” De storing in de grond kan ook tussen de centrale en kabelkast zitten, maar dat komt steeds minder vaak voor. “We zijn hard aan het werk om de kabelkasten te verglazen: de voeding wordt dan glas en het internetsignaal verhuist naar de kast. De afstand die het internet moet afleggen wordt zo ingekort. Dat levert niet alleen hogere snelheden op de koperkabel op, maar ook minder kans op storingen.”De oorzaak van storingen in ondergrondse bekabeling zijn meestal beschadigingen die zijn opgetreden bij straatwerkzaamheden. Maar ook blikseminslag kan hier debet aan zijn; dat gebeurt niet vaak, maar komt wel voor. Het verhelpen van een dergelijke beschadiging kost iets meer tijd, er moet namelijk eerst iemand in de kast aan het werk om de exacte foutlocatie te bepalen en daarna iemand onder de grond.

Voorkomen is beter dan genezen

Zowel thuis als in de straat geldt het credo: voorkomen is beter dan genezen. Zorg dus thuis voor de juiste bekabeling, dat voorkomt veel onnodig leed. Vanuit KPN NetwerkNL wordt apparatuur in de straatkasten bewaakt door sensoren. Eric vertelt hoe dat werkt voor bijvoorbeeld oververhitting. “Zodra een kast neigt naar oververhitting, gaat er bij ons een alarm af. Vorig jaar zomer hadden we hier veel last van, toen hebben we vaak kasten open moeten zetten om ze af te laten koelen. Na dit te hebben gesignaleerd zijn we vervolgens preventief aan het werk gegaan. We hebben afgelopen winter en voorjaar extra koelapparatuur in deze kasten aangebracht. Afgelopen zomer was meteen de ultieme proef op de som: ondanks de aanhoudende hittegolven hebben we geen enkele melding van oververhitting gehad. Zo zijn veel storingen voorkomen.”

Gerelateerde artikelen

Lees meer
thuisnetwerk

Tips voor een optimaal thuisnetwerk met extra stabiel en snel internet

In een gemiddeld Nederlands huishouden zijn er vijf apparaten verbonden met wifi. En dat worden er steeds meer. Alleen met een optimaal thuisnetwerk hebben alle apparaten bij jou thuis snel en betrouwbaar internet. Met deze tips krijg je het voor elkaar!

Lees meer
Lees meer
veilig streamen

Veilig en legaal streamen? Zo pak je het aan!

De laatste aflevering van De Luizenmoeder terugkijken? Dat doe je door ‘m te streamen. In dit blog bespreken we alle ins en outs hiervan. Wanneer is het bijvoorbeeld legaal of illegaal? En wat heb je nodig om goed te streamen? Na het lezen ben jij thuis de stream-expert!

Lees meer
Lees meer
NetwerkNL Image

Leuke vragen en trucjes voor je Google Home speaker

‘OK, Google. Wat zijn de leukste vragen en trucjes voor mijn Google Home speaker?’. Het is zomaar een vraag die je kunt stellen aan de slimme speaker thuis, maar of ‘ie daarop het antwoord weet… Wij wel!

Lees meer

Heeft u vragen?

Neem gerust contact met ons op.