Danny Mekic: ‘Online boodschappen doen is pas het begin.’
Direct naar hoofdinhoud

Danny Mekic: ‘Online boodschappen doen is pas het begin.’

Vroeger waren de bakker, slager en groenteboer een vertrouwd straatbeeld. Tegenwoordig zijn deze speciaalzaken een zeldzaam gezicht en ben je voor de geur van vers brood aangewezen op de supermarkt. Maar ook dit verandert: we bestellen ons croissantje steeds vaker online. En dat is pas het begin.

Danny Mekic

Door technologische innovaties praat jouw koelkast straks misschien wel met de supermarkt. Kun je het je voorstellen? Toekomststrateeg Danny Mekic wel. Hij schetst de mogelijkheden die nieuwe technieken als glasvezel ons de komende jaren brengen.

Van The Flintstones tot flitsbezorgers

Winkelmandje
01

Een supermarkt op maat

Appels

Vandaag de dag wordt een online besteld croissantje soms al binnen 10 minuten bij jou thuis geleverd. Waarom zouden we dan nog naar de fysieke supermarkt gaan?

Wacht deze winkel hetzelfde lot als de bakker en de slager? Toekomststrateeg Danny Mekic denkt in eerste instantie van niet: “Zo’n vaart zal het waarschijnlijk niet lopen. Maar 6% van de mensen verwacht in de toekomst alle boodschappen online te doen. Wel verandert de manier waarop we boodschappen doen. Mensen hebben geen hekel aan de supermarkt. Maar voor een pak wc-papier grijpen we misschien liever naar andere mogelijkheden. Een rondje door de supermarkt draait in de toekomst steeds meer om ontdekken en inspireren, op basis van jouw smaak. Technologie helpt daarbij.”

Voor een pak wc-papier gaan we straks niet meer naar de winkel."
Danny Mekic, toekomststrateeg

Danny schetst een beeld: “Door ‘realtime datauitwisseling’ spelen supermarkten steeds meer in op jouw persoonlijke levensstijl. Doordat je gegevens zijn geregistreerd, weet de wijnspecialist op het moment dat je binnenloopt al dat je volgende week jarig bent. Hij weet, op basis van voorkeuren en eerdere aankopen, precies wat jij lekker vindt – én hoe hij je kan verrassen. Daarmee is echt persoonlijk advies dichterbij dan ooit.”

Danny over … tijd versus beleving

Danny Mekic

Ook de schappen veranderen radicaal. Stel je voor: elektronische schappen met beeldschermen die je de perfecte receptsuggestie doen, want ze weten precies wat je lekker vindt. Of sensoren die signaleren wanneer jij langer dan normaal voor een productschap staat en een seintje naar een medewerker sturen dat jij misschien extra hulp nodig hebt. Danny: “Om zo snel suggesties te doen, moet zowel de supermarkt als je telefoon enorme hoeveelheden data verzenden. Daar zijn snelle en stabiele internetverbindingen voor nodig, anders kan zo’n slimme supermarkt niet functioneren.''

Een slim winkelwagentje

  • Lees meer
02

Kletskassa's

Koffie

Een supermarktbezoek wordt in de toekomst dus steeds inspirerender en efficiënter. Maar wat als je liever met mensen praat dan met een productschap? Als een wandeling naar het lokale filiaal een uitje is, waarbij je onder het genot van een bekertje koffie graag even bijkletst? Is daar straks nog wel ruimte voor?

Danny denkt dat de supermarkt juist voor deze mensen van steeds meer betekenis zal zijn. Volgens hem wordt het filiaal om de hoek een ontmoetingsplek, waar je ook even ontspant. “De supermarkt is van nature een plek waar veel mensen samenkomen. Als er steeds minder mensen heengaan voor noodzakelijke boodschappen, zal de supermarkt zijn sociale rol vergroten. Je gaat er bijvoorbeeld heen om samen met je buren nieuwe soorten koffie te proeven. Of je volgt er samen met andere klanten een kookworkshop waarin je nieuwe recepten leert.”

De supermarkt heeft een belangrijke sociale functie."
Danny Mekic, toekomststrateeg

De grote supermarkten lijken Danny’s mening te delen. Op LinkedIn hamert Marit van Egmond, CEO van Albert Heijn, op de verbindende rol van supermarkten: “In ‘mijn’ supermarkt van de toekomst staat er midden in de winkel een groot plein – een open kantine – waar we met z’n allen samenkomen: klanten, medewerkers en buurtbewoners. Om te praten, te eten en te drinken en geïnspireerd te worden.”

Jumbo zet die doelen nu al om in actie. De supermarktketen is lid van de Nationale Coalitie tegen Eenzaamheid. Een actueel thema, want in 2020 gaf maar liefst 47% van de Nederlanders aan dat zij zich eenzaam voelden. Daarom start Jumbo in 2022 in gebieden waar veel mensen zich eenzaam voelen met kletskassa’s. Dat zijn kassa’s speciaal voor mensen die geen haast hebben en graag een praatje zouden maken bij het afrekenen.

03

Online boodschappen 2.0

Smart watch

Zonder haast boodschappen doen klinkt heel fijn, maar hebben we daar wel tijd voor? Onze levens zijn namelijk druk en worden steeds drukker. We lopen ons de benen onder het lijf vandaan met werk, sport, zorg voor de kinderen en afspraken met vrienden. En dan moet je ook nog tijd zien te vinden om eten in huis te halen en te koken.

Voor degenen die als een berg opzien tegen het doen van boodschappen is er ook goed nieuws: het internet maakt ons leven steeds makkelijker.

Maar liefst een kwart van de Nederlanders bestelt zijn boodschappen nu al weleens online. Online hoef je immers niet te sjouwen met zware tassen, niet in de rij voor de kassa te wachten en kun je zelfs om 3 uur ’s nachts alvast voor de volgende dag bestellen. Lang op je boodschappen wachten, hoeft ook niet meer. Er zijn tegenwoordig al flitsbezorgers die je bestelling 10 minuten later bezorgen. En het wordt volgens Danny nóg gemakkelijker. Wat als je producten niet eens meer hoeft te bestellen, maar ze gewoon automatisch laat thuisbezorgen?

Boodschappen doen gaat straks volautomatisch."
Danny Mekic, toekomststrateeg

Danny: “Met online boodschappen bespaar je tijd, maar je moet nog steeds nadenken over wat je op je virtuele boodschappenlijstje zet en op welke dag je de boodschappen wil laten bezorgen. Er worden nu verschillende technologieën ontwikkeld om boodschappen doen te automatiseren. Neem Amazon Dash. Wanneer de melk thuis bijna op is, kun je op een soort speciale sleutelhanger een knop indrukken. Vervolgens bestelt Amazon voor jou automatisch een nieuw pak, dat ze de volgende dag al leveren. Inmiddels hebben ze de Dash-knop vervangen door de spraakassistent Alexa zodat er geen knop meer nodig is, je zegt gewoon in de keuken: bestel nieuwe melk.”

04

Automatisch boodschappen doen

Knikkers

Automatisch boodschappen doen gaat in de toekomst nóg een stapje verder. Dat komt doordat het Internet of Things (IoT) nieuwe kansen biedt. IoT betekent dat steeds meer apparaten via het internet aan bijvoorbeeld je telefoon worden gekoppeld. Van je vaatwasser tot je oven: je bestuurt ze straks allemaal op afstand.

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) had in 2020 zo’n driekwart van de Nederlanders van 12 jaar en ouder een huishoudelijk apparaat dat verbonden was met het internet. Ook wereldwijd groeit het aantal apparaten dat met het internet verbonden is rap: in 2020 kwamen er elke seconde 127 apparaten bij.

Kun je je voorstellen dat jouw koelkast straks jouw nieuwe pak melk bestelt?"
Danny Mekic, toekomststrateeg

De mogelijkheden van verbonden apparaten worden steeds groter. Volgens Danny zorgt dit ervoor dat we ons leven steeds meer kunnen automatiseren. De toekomstige boodschappenronde bestaat volgens hem dan ook vooral uit ‘niet-actieve keuzes’. Dit zijn keuzes die we maken, zonder erbij na te denken. Danny: “In de toekomst is jouw koelkast via glasvezel verbonden met de supermarkt. Hij registreert met sensoren wat er in je koelkast staat. Stel, jij vindt het belangrijk om altijd een pak melk in huis te hebben. Op het moment dat het pak in je koelkast bijna op is, geeft het apparaat automatisch een seintje aan de supermarkt. Die bestelt het bij. Volledig automatisch, zonder dat jij erover na hoeft te denken. Dat is de toekomst.”

Tijdsbesparing

  • Lees meer
05

Geen wekelijkse boodschappen, wel inspiratie

Sushi

Dan terug naar de supermarkt. Zoals Danny eerder schetste is de supermarkt van de toekomst een datacentrum dat naadloos samenwerkt met jouw huis vol slimme apparaten. Je gaat dus alleen nog een boodschappenronde doen als je dat echt wilt.

En als je dan het lokale filiaal binnenloopt, wordt het aanbod op de winkelvloer op basis van realtime data afgestemd op jouw persoonlijke voorkeuren. Danny: “Service staat in de toekomst echt centraal. Jouw wekelijkse boodschappen thuisbezorgd zonder dat je er moeite voor hoeft te doen. En kies je er wel voor om naar de supermarkt om de hoek te gaan, dan is dit een uitstapje vol inspiratie. En zoek je gezelligheid, dan ben je misschien iets langer onderweg maar kom je in een grotere wereld vol ontmoetingen, proeverijen en inspiratie terecht.”

De grens tussen online en offline vervaagt steeds meer."
Danny Mekic, toekomststrateeg

Welke manier van boodschappen jij ook kiest, volgens Danny is de invloed van het internet onomkeerbaar. “De grens tussen online en offline vervaagt steeds meer. Over 5 jaar vinden we alweer hele andere dingen normaal dan nu. En weer 5 jaar later is de wereld weer compleet veranderd. We staan in het begin van een nieuw technologisch tijdperk en de ontwikkelingen gaan razendsnel. Een goede glasvezelverbinding is nu al cruciaal om mee te doen, want we weten ook: die toekomst is allang begonnen.”

Zelf glasvezel?

De glasvezeluitrol is op dit moment vol aan de gang. Wil je weten wanneer we in jouw buurt glasvezel aanleggen? Met onze postcodecheck zie je direct of we al plannen hebben om bij je langs te komen.

Check jouw adres

Glasvezel

Bekijk andere verhalen