Hoe we onze planning maken en waarom deze soms verandert
Voordat we bij jou de straat of stoep openmaken om glasvezel te leggen, zijn wij al een tijd bezig met de voorbereiding. Een belangrijk onderdeel van die voorbereiding is de planning. Benieuwd hoe deze tot stand komt? En waarom deze soms verandert? We leggen het je uit.
Zo maken we de planning
We ontwerpen het ideale netwerk
We onderzoeken wat wel en niet mogelijk is
We gaan in gesprek
Tijdens ons onderzoek gaan we ook in gesprek met de gemeente. Zij weten vaak veel meer over een gebied dan is vastgelegd in de documenten met informatie over de bodem. Ook moeten we bij de gemeente zijn om vergunningen aan te vragen. Daarnaast stemmen we onze plannen af met andere betrokken partijen, zoals woningcorporaties, Verenigingen van Eigenaren (VvE’s) en netbeheerders.
De 9 meest voorkomende redenen voor vertraging
De ontwerpen, de onderzoeken en de gesprekken zijn afgerond. De graafploegen zijn ingepland. En we hebben de bewoners geïnformeerd over de graafwerkzaamheden. We kunnen aan de slag. Toch komt het soms voor dat we later starten dan gepland of dat we onze werkzaamheden halverwege stil moeten leggen. De redenen voor dit soort vertragingen lopen uiteen. Dit zijn de 9 meest voorkomende.
1. Hinder door auto’s, steigers ofcontainers
2. Het weer
Bij vorst of veel regen mogen we niet verder graven van de gemeente. Er is bijvoorbeeld gevaar voor verzakkingen. Het is dan wachten op beter weer en op een seintje van de gemeente.
3. Zware verontreiniging
Verontreiniging ontdekken we vaak vooraf tijdens ons onderzoek. Toch komen we het soms ook pas tegen als we al aan het graven zijn. We zijn dan verplicht om dit te melden bij de gemeente en om een gespecialiseerd bedrijf in te schakelen. Zij doen verder onderzoek en kijken of ze de verontreiniging kunnen verwijderen. Als dat lukt, mogen wij daarna weer verder. Als dat niet lukt, moeten we onze route aanpassen.
4. Niet gesprongen explosieven
Niet gesprongen explosieven (NGE) vinden we het meest rondom bruggen, oude vliegvelden en belangrijke gebouwen. Deze plekken werden tijdens de Tweede Wereldoorlog gebombardeerd. Als we een NGE tegenkomen, stoppen we met graven en schakelen we de Explosieven Opruimingsdienst Defensie in. Zij verwijderen het explosief en onderzoeken of er nog meer liggen.
5. Archeologische vondsten
Rondom oude kerken, stadsmuren en begraafplaatsen komen we weleens archeologische vondsten tegen. We moeten onze werkzaamheden dan stoppen en de gemeente bellen. Zij sturen iemand van de archeologische afdeling om verder onderzoek te doen.
6. Verharding onder de bestrating
7. Wegafsluitingen door calamiteitenof schade
Een spoedbezoek op een ambassade, overlast door een geknapte waterleiding of een zoektocht naar overvallers. Autoriteiten sluiten soms een weg of gebied af. Ook wij mogen er dan niet in. Ons werk ligt dan stil totdat de weg of het gebied weer open is.
8. Oude schades
Tijdens het graven ontdekken we soms kapotte kabels en leidingen voor water, elektra of gas. Dit geven we door aan de waterleiding- en energiebedrijven. Wij moeten dan wachten tot de schade is verholpen. Zelf doen we er alles aan om graafschade te voorkomen.
9. Geen graafploeg
We plannen de graafploegen in. Maar soms zijn ze verhinderd of ziek. Het lukt niet altijd om vervanging te regelen.
Vertraging en dan?
We snappen dat het vervelend is als we in jouw buurt vertraging oplopen. We balen zelf ook als we niet verder kunnen. Samen met de betrokken partijen kijken we naar de beste, snelste en veiligste oplossing. Soms kunnen we niets anders dan wachten, bijvoorbeeld bij vorst. Maar soms kunnen we ook voor een andere route kiezen, bijvoorbeeld bij verontreiniging. We houden je in ieder geval op de hoogte. Zo weet jij waar je aan toe bent en wanneer je ons glasvezelnetwerk kunt gebruiken.