Vandaag is het e-mailloze vrijdag. Het idee hierachter? Minder mailen en meer persoonlijk contact. Want hoewel e-mailen een zeer efficiënt middel is, spreken we elkaar hierdoor steeds minder. Hoe ervaren zelfstandige ondernemers dit? Zien zij e-mail als een verrijking of een bedreiging voor contact met klanten en leveranciers? Ondernemer Bart van Dijk, eigenaar van Wijn uit Afrika, geeft zijn visie.
Bedreigt e-mailen een goed contact met je klanten en leveranciers?
Bart is al meer dan twintig jaar zelfstandig ondernemer en kent dus ook de tijd vóór de opkomst van het internet. Hoewel Bart de voorkeur geeft aan persoonlijke gesprekken, bekijkt hij deze kwestie graag van twee kanten: "Het grote voordeel van e-mail vind ik dat je alles kunt terugvinden in je mailbox en daarnaast staan je afspraken zwart op wit. Via de telefoon kun je daarentegen weer veel sneller schakelen en informelere gesprekken voeren." E-mailloze vrijdag is voor Bart dus niet zo'n groot probleem. Daarentegen is hij sterk afhankelijk van andere online middelen, zoals zijn webshop. Bart: "Bijna al mijn klanten bestellen hun wijn online, dus als mijn webshop een dag offline is dan loop ik veel inkomsten mis. Daarnaast zou ik zonder een website mijn wijn op een andere manier moeten verkopen, ik zou dus een geheel nieuw businessplan moeten bedenken."