De Luizenmoeder kijken: on-demand of op zondagavond?

Uit een onderzoek van Telecompaper blijkt dat Nederlanders over het algemeen steeds vaker on-demand televisiekijken via platformen zoals Netflix en Uitzending Gemist. Dit betekent dat we steeds vaker zelf bepalen wat, waar en wanneer we kijken. Daarentegen nestelden we ons afgelopen zondag opnieuw massaal op de bank voor de zesde aflevering van de nieuwe hitserie De Luizenmoeder. Wat zegt dit over de toekomst van lineaire en on-demand televisie?

Momenteel bevinden we ons in een overgangsfase: van lineair tv-kijken naar steeds meer on-demand kijken. Met lineair televisiekijken bedoelen we het traditionele tv-kijken: een persoon die een programma kijkt op het moment dat deze op televisie wordt uitgezonden, terwijl bij on-demand de kijker juist zelf bepaalt wat hij wanneer kijkt.

De laatste jaren is on-demand steeds toegankelijker geworden door een betere en snellere internetverbinding en door grotere mobiele databundels. Hierdoor kunnen kijkers tegenwoordig zowat overal series en films kijken; in de trein, in het park, in cafés en hotels. Uit het onderzoek blijkt dat het gemiddelde aantal minuten per dag dat mensen films en series kijken via on demand diensten in de afgelopen twee jaar zelfs is verdubbeld. Nieuwe populaire termen vliegen je dan ook om de oren, zoals ‘bingewatchen’ (het achter elkaar kijken van heel veel afleveringen van een bepaalde serie) en ‘bingeracen’ (een heel seizoen van een serie binnen 24 uur kijken). Nu ‘Netflixen’ naast ‘Googelen’ een werkwoord is geworden, kunnen we niet meer om de populariteit van on-demand heen. Niet zo gek, want u hoeft niet meer thuis te blijven voor uw favoriete programma. U kijkt het gemakkelijk terug via Uitzending gemist.

Daarentegen blijven de kijkcijfers van populaire traditionele televisieseries, zoals De Luizenmoeder op NPO3, ongekend hoog. De nieuwste aflevering van afgelopen zondag trok maar liefst 3,2 miljoen lineaire kijkers. Daarbovenop kijken gemiddeld ongeveer één miljoen mensen de aflevering op een later moment via platformen zoals Uitzending gemist. Maar het merendeel installeerde zich dus afgelopen zondag om 20.30 uur stipt op de bank voor deze populaire serie. Dat is best opmerkelijk, aangezien we door de opkomst van on-demand niet meer speciaal thuis hoeven te blijven voor onze favoriete tv-programma’s. Waarom blijven we dan toch lineair televisiekijken?

De meerwaarde van traditionele televisie

Er zijn verschillende antwoorden mogelijk op de vraag waarom we lineair televisie blijven kijken. Eigenlijk garandeert lineair tv-kijken de kijker meestal een soort primeur moment; de kijker ziet het programma of de serie voor de eerste keer. Dus als De Luizenmoeder zondagavond om 20.30 uur een kersverse aflevering uitzendt, willen kijkers het wellicht zo snel mogelijk zien. Dit verklaart waarschijnlijk waarom de lineaire kijkcijfers van populaire series zo hoog liggen. Maar er zijn nog tal van andere redenen te noemen. Zo voorspelt Stichting Kijkonderzoek dat we de komende tien jaar nog vasthouden aan lineaire tv-kijken, omdat mensen ‘gewoontedieren’ zijn die houden van tradities. Zoals vrijdagavond samen met de kinderen de Voice kijken met chips en cola.


Daarnaast heeft lineair tv-kijken een soort maatschappelijke meerwaarde. Hans Beerekamp (televisierecensent) zegt hierover: ‘Tv was als een groot kampvuur, waar we met z’n allen omheen zaten om naar elkaars verhalen te luisteren.’ Hiermee doelt Hans op de sociale interactie die volgt op lineair tv-kijken, wanneer er bijvoorbeeld ’s ochtends bij de koffieautomaat gezegd wordt: ‘Ik vond de vorige aflevering van De Luizenmoeder beter, jij ook?’

Toch is het de vraag in hoeverre on-demand betekent dat iedereen alleen om zijn eigen kleine kampvuurtje zit. Op Netflix zijn tenslotte ook allerlei razend populaire series waar mensen over praten op verjaardagen of de werkvloer, zoals de bekende serie Stranger Things.

Lineair versus on-demand tv-kijken

De komende jaren zullen de on-demand kijkminuten verder stijgen. Naast Netflix zullen ook andere on demand-diensten, zoals Videoland en Amazon Prime Video, populairder worden. Ook zal het kijken van live tv via mobiele apparaten (laptop, tablet, smartphone) verder toenemen.

Hoewel we door de komst van on-demand bijna overal series en films kunnen kijken, blijft thuis misschien wel de fijnste plek om de laatste aflevering van ‘Wie is de Mol?’ terug te kijken of een nieuwe serie te ‘bingewatchen’. Wat hierbij niet mag ontbreken is een goede internetverbinding. Want on-demand televisiekijken vergt een stuk meer van uw verbinding dan lineair tv-kijken. Gelukkig kunt u zelf al een hoop doen om uw internetverbinding te verbeteren. Benieuwd hoe u dit aanpakt? Lees dan deze blog.

Gerelateerde artikelen

Lees meer
NetwerkNL Image

5x apps die een handje helpen

Er zijn momenten waarop wat extra hulp meer dan welkom is. Zeker als niet alles meer vanzelf gaat. Die hulp vindt u anno 2017 ‘gewoon’ in de vorm van een app. KPN NetwerkNL zette vijf van deze voel-je-goed apps voor u op een rij.


Lees meer
Lees meer
scholen

Klaar voor de brugklas anno 2017

Veel middelbare scholen hebben hun deuren geopend voor de nieuwe leerlingen. Een spannende periode, waarbij een goede begeleiding, vooral tijdens de eerste weken van het schooljaar, helpt om alles zo soepel mogelijk te laten verlopen. Op de middelbare school zijn steeds meer zaken digitaal geregeld. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat 60 procent van de leerlingen het prettig vindt als de docent ‘digitaal over de schouder meekijkt’. Een tablet of laptop is dan ook geen overbodige luxe. Hoe help je als ouder je kind zo goed mogelijk op weg? Wij zetten vijf tips op een rijtje.


Lees meer
Lees meer
werken aan strand

Surfen combineren met…. surfen! Digitale nomaden combineren werken en reizen

Ik ga op reis en ik neem mee: een laptop, een telefoon en… een stapel zwemkleding. Dat en een goede internetverbinding natuurlijk. Want wie door het leven gaat als ‘digitale nomade’ heeft niet meer nodig om – waar dan ook ter wereld - kantoor te houden.


Lees meer

Heeft u vragen?

Neem gerust contact met ons op.