Glas aan, koper uit
Direct naar hoofdinhoud

Glas aan, koper uit

We gamen, streamen en gebruiken slimme apparaten. Snel en stabiel internet wordt daarom steeds belangrijker. KP N heeft als missie om van Nederland het best verbonden land ter wereld maken. En dat doen we door kwalitatief goed en stabiel internet beschikbaar te maken voor iedereen. We hebben al meer dan de helft van Nederland aangesloten op ons glasvezelnetwerk.

Om ervoor te zorgen dat Nederland ook in de toekomst digitaal vooroploopt, vervangen wij overal ons kopernetwerk door glasvezel. Glasvezel is zo snel als het licht en biedt meer stabiliteit, betrouwbaarheid en nog hogere snelheden. Zo zijn we klaar voor het internetgebruik van de toekomst.

Hoe doen we dat?

Elke dag sluiten we meer adressen aan op glasvezel. Op die plekken is de koperlijn straks overbodig. In 2026 willen we dat 80% van de huishoudens glasvezel heeft. Ook daarna zullen we met de uitrol doorgaan.

Pas als de nieuwe glasvezelverbinding aan staat, zetten we de koperlijn uit. Eerder niet. Zo komt niemand ongewild zonder internet te zitten en hoeven we niet twee aparte netwerken in de lucht te houden.

Zorgvuldig en zonder verrassingen

In de gebieden waar KPN twee netwerken heeft, is bijna iedereen al van koper af. Is bij bewoners wel glasvezel beschikbaar, maar moeten zij de overstap nog maken? Dan helpen de providers die bewoners om de overstap te maken. Is er nog geen glasvezel van KPN in de buurt? Dan blijft ons vertrouwde netwerk in gebruik, totdat KPN ook hier glasvezel aanlegt.

Internetaanbieders die ook gebruikmaken van ons vaste netwerk, hebben we allemaal minimaal 3 jaar van tevoren ingelicht. Zo hebben zij ruim de tijd om hun klanten zorgvuldig te begeleiden bij de overgang naar glasvezel.

Open netwerk

Ons netwerk is open. Dat betekent dat meerdere aanbieders van internet, tv en bellen hun diensten leveren op ons netwerk. Je beslist altijd zelf bij welke aanbieder je een abonnement afsluit.

Veelgestelde vragen
  • Waarom zitten er nog klanten op koper?
  • Waarom gaat het kopernetwerk uit?
  • Hoe ziet het communicatietraject naar klanten eruit?
  • Wat gebeurt er als klanten een glasvezelupgrade weigeren?
  • Waarom wordt elke buitenwerking stellen van het kopernetwerk 3 jaar vooraf aangekondigd?
  • Wat als een klant nog op koper zit en niet door de provider is geïnformeerd?
  • Hoe gaat het deactiveren in zijn werk? En wat merken klanten hiervan?