Glas aan, koper uit
Direct naar hoofdinhoud

Glas aan, koper uit

Nederland digitaliseert in razend tempo. We winkelen online, gamen op zolder, werken vaker thuis en regelen steeds meer zaken digitaal. Veilig, betrouwbaar en snel internet wordt daarom steeds belangrijker. KPN heeft als missie om van Nederland het best verbonden land ter wereld maken. En dat doen we door kwalitatief goed en stabiel internet beschikbaar te maken voor alle Nederlanders.

Om ook in de toekomst Nederland digitaal voorop te laten lopen, investeert KPN in glasvezel. Deze nieuwe technologie, speciaal gemaakt voor het internet, is klaar om in al onze databehoeften te kunnen voorzien. Glasvezel is de toekomst en biedt nog meer stabiliteit, betrouwbaarheid en nog hogere snelheden. Daarmee zijn we klaar voor de toekomst.

Hoe doen we dat?

Elke dag sluiten we meer adressen aan op glasvezel, op die plekken is de koperlijn straks overbodig. In 2026 willen we 80% van de huishoudens van glasvezel hebben voorzien. Ook daarna zullen we met de uitrol doorgaan.

Nadat de nieuwe glasvezelverbinding aan staat, gaat de koperlijn uit. Eerder niet. Zo komt niemand ongewild zonder internet te zitten en hoeven er geen twee aparte netwerken in de lucht te worden gehouden.

Zorgvuldig en zonder verrassingen

In de gebieden waar KPN twee netwerken heeft, is bijna iedereen al van koper af. Is bij bewoners wel glasvezel beschikbaar, maar moeten zij de overstap nog maken? Dan helpen de providers die bewoners om de overstap te maken. Is er nog geen glasvezel van KPN in de buurt? Dan blijft ons vertrouwde netwerk in gebruik, totdat KPN ook hier glasvezel aanlegt.

Internetaanbieders die ook gebruikmaken van het vaste netwerk van KPN zijn allemaal minimaal 3 jaar van tevoren ingelicht door KPN. Zo hebben zij ruim gelegenheid hun klanten zorgvuldig te begeleiden bij de overgang naar glasvezel.

Open netwerk

Ons netwerk is open, dat betekent dat vele telecombedrijven actief zijn op het netwerk van KPN en er volop op het netwerk wordt geconcurreerd. We bieden alle providers dezelfde uitgangspositie op het netwerk van KPN en er is nauwe afstemming tussen deze providers en KPN. Zo hebben zij dezelfde mogelijkheden om hun klanten zo goed mogelijk naar glasvezel te begeleiden.

Veelgestelde vragen
  • Waarom zitten er nog klanten op koper?
  • Waarom gaat het kopernetwerk uit?
  • Hoe ziet het communicatietraject naar klanten eruit?
  • Wat gebeurt er als klanten een glasvezelupgrade weigeren?
  • Waarom wordt elke buitenwerking stellen van het kopernetwerk 3 jaar vooraf aangekondigd?
  • Wat als een klant nog op koper zit en niet door de provider is geïnformeerd?
  • Hoe gaat het deactiveren in zijn werk? En wat merken klanten hiervan?